Hej!
Bor i ett nybyggt 1-planshus sen 3 månader och tycker att jag har ovanligt hög elförbrukning nu dessa månader.
Varje månad har totalt legat på nästan 1500kW. Jag tycker det låter väldigt högt under sommarmånaderna när vi inte ens har någon värme påslagen.
Huset är visserligen stort, med garaget inräknat som sitter ihop så ligger det på 210+50m², men somsagt värmen har ju inte varit påslagen än.
Vattenburen golvvärme i hela huset som drivs av en Nibe F1255-16 med extra VVB Nibe ER57-E200. (Tyckte den inbyggda var för liten).
FTX-ventilation, Fläktwoods RDAF Mini.
Väl isolerat i både väggar och tak samt 3-glasfönster.
A+++ vitvaror och bara LED-lampor.
2 vuxna och två barn under 2 år så inga storförbrukare av varmvatten.
Vad jag misstänker själv är antingen att FTXen har eftervärmning påslagen (kan inte se med min basic-panel) eller att den extra VVB ligger och sköter all varmvattentillverkning och värmer med sin elpatron?
Hur fungerar det egentligen när man har separat VVB till en värmepump med inbyggd tank, var tar den vatten ifrån först? Jag trodde att det fungerade så att pumpen sköter uppvärmningen och "häller över" till den separata tanken?
Har även varmt i huset, 24-26 grader men där får jag nog skylla på mina stora fönster mot söder.
Tacksam för era kloka tankar.