0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Jag tolkar avsaknaden av svar från Daikin_ som att det nog inte går att få pumpen att köra när det är varmt.Utomhustempen mäts av en sensor som sitter på baksidan högst upp.När solen lyter på enheten så blir plåten på ovansidan riktigt varm och det värmer upp tempsensorn.En solig dag som denna så mäter den utomhustemp 40+ grader.Även om man tillfälligt kyler ner så verkar det som att tempen måste ligga lågt ganska länge innan den kommer igång.Det verkar också som att tempen måste ner under kanske 25 i 1-2 timmar innan den kommer igång.Jag hoppas att när uppvärmning behövs så tycker pumpen det är tillräckligt kallt också.Möjligtvis kan det bli problem på våren om det är kallt men solen lyser på värmepumpen.Jag hade gärna ringt Daikin för att få mer klarhet men jag drar mig då dom skriver "ingen support för slutkunder" på hemsidan.
Tack Daikin_!Jag får se till att isolera alla rör ordentligt så håller systemet tempen bättre under dagen och elpatronen får stötta mindre.Förlusterna borde då bli ca 400w.Om vi gissar att det är 120 dagar per år då pumpen tycker att det är över 25 på dagen så blir det ca 0,4 kW*12 h * 120 = 576 kWh per år som elpatronen får stötta för att hålla upp temperaturen.I realiteten kan det t o m bli mindre då jag kan låta temperaturen falla i tanken så länge man kan ta en dusch med OK temp.Hade pumpen kunnat gå även varma dagar så hade man kanske sparat 3/4 = 432 kWh per år.Det är ju framför allt uppvärmning vintertid som kostar pengar så förhoppningsvis blir besparingen bra ändå.Eventuellt kanske man kan få plats med en 100l vv-beredare och sätta i serie, då kan tempen falla så mycket den vill.Eller så kanske daikin har någon innerdel.Men det får man i så fall fixa nästa år ifall jag inte blir nöjd med besparingen.Jag kan tycka att det är lite synd att man begränsat uppvärmning till max 25 ute när det verkar gå att köra varmvatten upp till 35 ute.Det verkar vara en bra maskin i övrigt. I princip vibrationsfri och mycket tystare än grannens poolvärmepump Njut av semestern Daikin_ MvhRave