0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Nu vet jag inte om din säljare har kvar maskiner från förra säsongen, men den maskin som Daikin sålt som AC denna sommar är FTXF.Min son har motnerat ett antal av dessa och upplever att de är rejälare än FTXC som såldes förra säsongen.Det är små skillnader, men de finns där.Rent allmänt kan man väl säga att en AC är lite annorlunda konstruerad än en värmepump - vilket innebär att de har bättre verknignsgrad när de gör kyla än värme, XTFX har högre verkningsgrad som kylmaskin än som värmepump, och på värmepumparna är det alltså tvärt om.Här finns det en bild som visar lite mer data på XTFX-modellen.Max kyla 3.8 (SEER 6.21), och max värme 4.8 kW. (COP 4.06)Med tanke på att du har frånluftsvärmepump som värmer så lär du ju behöva stötta med något de allra kallaste dagarna under vintern, att fundera på riktiga värmepumpar med bra COP när de värmer kanske inte är så dumt, AC-maskinerna säljs ju som regel utan garanti för värmepumpsfunktionen.
Hej!Jag svarar inte på frågorna om Daikins LVVP som AC.Men jag har också en kåk i söderläge och känner igen det du beskriver.När solen tittar fram så funkar min kåk som en solfångare (8 av 11 fönster mot söder).Det jag gjorde var att flytta utegivaren till söderläge så att när solen lyser på den så stängs all uppvärmning av kåken av.Detta medförde en betydligt jämnare innetemp på höst-vinter-vår.Kombinerat med en rumsgivare så föreslår jag detta som en åtgärd.Sen hjäper inte detta så mycket på sommaren, men du kommer spara en del energi på höst-vinter-vår eftersom alternativet att både värma med FLVP och kyla med AC samtidigt är superknasigt.
Svårt att säga vad rätt pris på de där maskinerna är, men mellan 12000 och 16000 kan vara ett rimligt pris inkl moms före rot.Enmansföretag är som regel billigare än större företag.Vilket pris har du blivit erbjuden?Den där typen av maskin är egentligen en ren AC, om jag minns rätt så har Sonen sagt att fjolårsmodellen saknade värmekabel i tråget, så den är inte "nordenanpassad" alls.XTFX har värmekabel i tråget, men skall ändå inte köras vid utetemp under -15 grader.Huruvida kyleffekten räcker till eller ej är svårt att säga, men jag skulle vilja säga att det är ytterst få som har mer än 7 kW kyla i ett egnahem, så du skulle i vart fall få ett bättre klimat än 99% av befolkningen.Dessutom kan man inte köra hur kallt som helst när man kör AC, som regel har man någon grad varmare än man vill ha på vintern t.ex..Är du van med 21 grader inne så upplevs 23-24 grader kanske perfekt på sommarn när du går runt barfota och med lite kläder på kroppen.Vill du ha en prisvärd värmepump med 4 kW kyla och 6.2 kW värme så kan Solo XRH25 vara ett alternativ, Även Mitshubishi Hero 25 kan jämföras med den.De borde ligga prismässigt rätt lika också, och har R32 och 5 års garanti.