0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Jag har en Nibe 1115 7 kW med en separat 200 liters varmvattenberedare. Den installerades 2004 och är nu 15 år. Den har gått perfekt ända tills i våras. Domen är att kompressorn är risig och bara ger 3kW. Nu är dilemmat om jag ska renovera eller byta ut hela.Jag har varit kontakt med ett par olika installatörer som representerar olika märken (Nibe, Termia och CTC). Gemensamt är att alla säger att priserna gått upp sista åren.När jag installerade pumpen med tillhörande borrning så fick vi betala 120 kkr. Med 20 kkr bidrag från staten så blev kostnaden cirka 40kkr för pump och 60 kkr för hål o installation. Men om jag nu ska byta pump till en modern med något större effekt så landar vi på 80-100 kkr med återanvändning av varmvattenberedare och hål.Jag tycker det känns som om tillverkarna av utrustning har passat på att utnyttja tillfället att höja priserna, och gjort det otillbörligt mycket till den smärtnivå där villaägarna börjar fundera på om det är värt att återanvända hålen.Konsumentprisindex har i stort sett legat still under dessa 15 år. För cirka 2 år sedan så höjdes priserna rejält. Jag antar att detta har att göra med att många pumpar började gå sönder och att man såg möjligheten.Har ni några kommentarer på mitt påstående? Ni kanske också kan rekommendera hur jag bör gå tillväga. Renovera eller köpa nytt? Finns det något märke som ni rekommenderar? Köpa i Tyskland?Tack,Anders