0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Vill nog påstå att 13 mm armaflex är för lite om avluften kan nå minusgrader
Kondens uppstår när varm luft kyls av tillräckligt, dvs när man når den kritiska daggpunktstemperaturen. På samma sätt som det kan ske i en krypgrund när varm sommarluft kyls av i den svalare krypgrunden, kan det även ske på en kallvind. Du kanske hade mycket öppet upp mot vinden medans du höll på och jobba? Så att varm luft kunde stiga upp till vinden och där kylas av? Då kan också kondens uppstå på vinden och troligen där taket är "tunnast", sämst isolerat, dvs i din bälgNär du skriver att du får kondens uppe i bälgen, hur mycket blir det? Pratar vi om att det rinner vatten ner på golvet eller utmed avluftskanalen och ner i den befintliga kondensisoleringen? Eller är den bara väldigt fuktig? Om det är fel på isoleringen eller den är för tunn så behövs det inte mycket för att det skall börja rinna vatten. Därför jag misstänkte din slangklämma. Jag hade själv ett liknande problem vid takgenomföringen, jag gick inte hela vägen igenom taket med min armaflex vilket ledde till samma problem. Det löste jag genom att spreja tätskum runt avluftskanalen den sista bitenOch din takhuv. Har du bra drag i den? Annars kommer den kalla luften att lägga sig inne i den, kyla ner bälgen från ovansidan och du får kondens på insidan eftersom luften på din vind förmodligen alltid är varmare än avluften när kompressorn går för fullt. Jag fattar om det finns estetiska skäl till utformningen men varför inte se till att röret går hela vägen upp så att du garanterat inte samlar kalluften inne i takhuven? Alternativt, nu spekulerar jag, finns det ingen möjlighet att få till en bottenplåt med hål för avluftröret högre upp i huven så att kalluften inte kan falla hela vägen ner till bälgen?Som Carl skrev kan det vara en ide att förstärka isoleringen runt själva bälgen. Antingen ute på taket, lyfta bort huven, lägga på armaflex runtom eller spreja tätskum ovanpå. Det kanske skulle gå att spreja tätskum i den på insidan runt avluftröret så att alla tunna delar av bälgen som idag har direktkontakt med vindsluft/uteluft blir "tjockare" och att inga tomrum finns mellan skummet och bälgens gummiskikt? Tror jag skulle prova det men först kolla om 13 mm armaflex räcker i övrigt. Alltså, känns hela armaflexen fuktig på utsidan när kall avluft blåser genom kanalen (kanske inte händer innan den kallare årstiden sätter in)?
kompressorn gick och lämnade ca 8 grader i avluft