Det finns flera bra skäl att ha bypass,
Dock om jag förstår det så måste den ställas in så att den inte stjäl flöde ifrån den konvektor som ska vara igång . Tex i exemplet 1 nedan:
1)Om man har flera konvektorer anslutna men endast en behöver kyla rummet den sitter i så ger den startsignal till en varvtalskonstant pump för kylmedia som är avsedd för ett högt flöde ( behövs när alla är igång)är det smart att ha en bypass både för att minska energiåtgång samt
2) ett visst flöde/kyla kan fås igenom stängd elektrisk termostat när andra konvektorer kallar på flöde även Värmepumpens pump kan ge ett visst flöde (Magnetventil löser dock detta problem) genom konvektorn detta ger kallras och kan kyla termostaten så att den inte startar.
En variant är att ha en tryckstyrd pump som varvar upp då trycket faller= fler konvektorer igång
Jag letade också efter en bypassventil som rek av tillverkaren men då leverantören inte kunde leverera så köpte jag en pump med 1-10 v varvtalsstyrning som ökar flöde med desto fler flältkonvektorer igång. Just nu har jag bara en och kör på lågvarv. Kommer att installera ytterligare en samt en FLM enhet för återvinning av värme ifrån frånluft.