0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Vill gärna komma under 10000KWT/år.
Ja, vem skulle inte vilja det?Med tanke på din husstorlek tror jag du i så fall måste välja en något modernare flvp för att nå det målet. Jag skulle titta på en Comfortzone EX50, då kanske du skulle kunna närma dig ditt mål på 10000 i kombination med din Toshiba. EX50 har även större tank än Thermia Ventec och kan göra mer VV billigare plus att den kommer att kunna hjälpa till bättre med att värma huset. Eventuellt en EX35 som är billigare (om du som du skriver prioriterar att FLVP gör VV) men som kanske inte kan hjälpa till med uppvärmning av huset lika bra
Längst uppe till vänster bakom plåtarna sitter det som är förångaren där hämtas energi ur frånluften och därmed avkyls avluften och då bildas kondensvatten av fuktigheten som finns i frånluften. Så detta är helt normalt. Kondensvattnet måste då ta vägen någon stans och det sker genom att det rinner ned i spillvatten koppen.Så brister man i underhåll så slutar det med att kondensvattnet rinner ut någon annan stans och skapar andra problem, kan då rinna ner i elektroniken detta har nog inte så mycket med fabrikatet att göra. Det blir alltid stopp här för eller senare detta beror på de damm partiklar som lyckat ta sig hela vägen till förångaren.Börja med att stänga av med att bryta spänningen till pumpen, ta sedan bort front plåten för att kunna se delarna som finns uppe till vänster.Skruva av plåten som frånluftsfiltret sitter i, detta för att komma åt att lossa alla skruvar som håller den större plåten som döljer förångaren (längst uppe till vänster). Rensa där slangen till spillvattenkoppen är ansluten mot förångaren, rensa slangen också. Passa även på att kolla förångaren så att den inte är smutsig av partiklar från frånluften.Hoppas jag inte missförstått ditt problem.Bytta ut en värme pump för det är stopp i kondens avloppet är helt onödigt.Lycka till
Raj, det är ju inte säkert att det skett vid tillverkningen, kan ju ha skett vid ett av de servicebesök du säger du haft, någon lossat och sedan dragit åt för hårt, eller bara råkat "böja ner" tråget. Tyvärr är nog vissa plaster ett olämpligt val, det kanske blir sprött som vissa plaster blir med tiden och att det utsätts för omväxlande kyla/värme förbättrar nog inte situationen