0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
De jag har går inte koppla master slave.
Är inte givarna väldigt exakta?Tittar man i detta forums webshop ser man att vid vissa givare (tex https://www.energibutiken.se/sv/dallas-1-wire-givare/193-dallas-18b20-1-wire-pro-kapslad-givare-6x50-mm-1-meter.html) står det "Denna typ av tempgivare är väldigt exakta, kalibrerade i fabrik".När jag 2011 köpte en temperaturlogger med 11 st sådana givare visade alla givare temperaturer inom +- 0,15 grader vid 20 graders omgivningstemperatur. Med en sådan liten spridning på givarna borde väl i alla fall inte givarna skapa några problem
Hade vart bra om alla pumpar fick samma utetemp. För att det skall lira bra så tror jag parallellförskjutningen bör vara liten. Om tempgivarna visar olika måste det kompenseras på värmekurvan. Om det dessutom diffar olika(skalar olika) vid olika temperaturer så kan det nog bli omständligt med mycket justerande. Får ta med en liten frys som jag får lägga givarna i så jag ser vad de visar vid olika temperaturer..
Vad är det för modeller?Det finns andra sätt att styra dom som om de vore master slav.T ex Nibe 1215, min modell, kan man koppla bort värmen med en brytare mot plint 30 pos 1-2-3.Genom att använda ett NC-relä som öppnas av t ex utgången till kontaktor 10 + kontaktor 67 (relä 4+5) på "Master" så får du en slav.
Två 1215 en 1115 har jag baxat ner i pannrummet än så länge men räknar med runt 6 st när det är helt klart. Helst vill jag inte ha ett master slave system då jag vill att dom skall jobba helt oberoende av varandra då det blir mindre sårbart när en pump lägger av. Och enklare att bara lägga till eller byta ut en pump.