0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Jo, jag inser att Alig borde vara på hela tiden, men när framledningstemperaturen är så hög, så blir det ju alldeles för varmt i huset - det är detta med framledningen jag måste åtgärda på något sätt.
Har några frågor till er som är bättre på värmepumpar än vad jag själv är ☺Förutsättningar:Har tidigare haft en NIBE 360P i ca 15 år, men nyligen bytt till en NIBE 370Till detta har jag ett varmluftsbatteri Alig 250, kopplat till varmvattenslingan/framledningen, och denna varmluft värmer upp hela huset via takventiler- förutom gästtoa och badrum där det finns elektrisk golvvärme. Således INGEN vattenburen golvvärme eller radiatorer i husetTidigare såg man ju inte mätvärdena/parametrarna lika tydligt i kurvform, som man nu kan göra - i och med Uplink - men nu blev det ganska tydligt i och med bytet(Bifogar bild från Uplink över senaste dygnet)Här har jag några frågor som jag funderar över:1) Hur kan returledningen vara högre än framledningen?2) Vad är det som gör att framlednings-temperaturen ökar när utetemperaturen stiger?3) Vad är det som gör att framlednings-temperaturen minskar abrupt vid ca 04:30 på morgonen?4) Ni som har en NIBE 370 - uppför sig era pumpar på liknande sätt?Just nu är fläkten i Alig-paketet avstängd, annars skulle jag ju få mycket högre innetemperatur i huset - vilket är mitt stora problem - hur får jag ner framlednings-temperaturen i systemet - nu när det är lågt eller inget värmebehov? Framledningen ser ut att leva sitt eget liv!? - vofför då då?Tyvärr finns det ingen handledning i manualen som behandlar hur man angriper att liknande problem - eller hur?