Menu ≡
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
►
Medlemmar
◄
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
VVS, Acktankar, Radiatorer, Golvvärme
(Moderator:
Bertil
) »
Ämne:
Wirsbo Push 20 - termostatbyte alt. installera shuntautomatik?
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor: [
1
]
Gå ned
Författare
Ämne: Wirsbo Push 20 - termostatbyte alt. installera shuntautomatik? (läst 1872 gånger)
0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
aner43
Gäst
aner43
«
skrivet:
21 juni 2019, 22:26:53 »
Citera
Hej,
Nybliven ägare till ett hus med Wirsbo golvvärme. Shuntgruppen är en Wirsbo Push 20 där termostaten gått sönder. Någon plastbit gick av vid justering och den går nu inte att montera tillbaka korrekt.
http://www.uponornordic.com/arkiv/HS_Archive/Utgangna_broschyrer_Golvvarmesystem/5_41_021016.pdf
Nu har jag två frågor;
1. Är det komplicerat att byta ut termostaten? Det är en Danfoss RAVK och de verkar vara utgångna. Finns det något annat som passar?
Fixar man bytet själv eller behöver systemet tömmas? Jag tänker på den delen som kapillärröret ansluter till som sticks in i framledningsröret efter 3-vägsventilen.
2. Går det att istället installera shuntautomatik, typ Thermomatic EC Home som justerar efter inomhustemp?
Vad tror ni att det skulle kosta?
Tacksam för svar!
Loggat
Carl N
Manual-nörd
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Antal inlägg: 30445
Karma +20/-8
Kön:
Alien snowman.
Carl N
SV: Wirsbo Push 20 - termostatbyte alt. installera shuntautomatik?
«
Svar #1 skrivet:
22 juni 2019, 06:39:26 »
Citera
Jag tror den finns, men den är inte billig.
https://www.dinvvsbutik.se/sv/artiklar/regulator-ravk-25-65-f-temp-.html
Detta är en maxtempstermostat som ska skydda golvet från att bli för varmt, men det går tydligen att byta ut mot en shuntautomatik.
Men då är frågan vad du har för grejer i övrigt?
Är det blandat radiatorer/golvvärme?
Vad är det för uppvärmning, vilken panna/värmepump?
Om det är t ex bara golvvärme och en panna som har bra styrning så behöver du varken det ena eller det andra.
Loggat
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.
aner43
Gäst
aner43
«
Svar #2 skrivet:
22 juni 2019, 08:18:31 »
Citera
Tack för ditt svar och länken, då vet jag att den finns även om den ser dyr ut.
Kan jag byta ut den själv?
Delen som känner av temperaturen efter 3-vägsventilen sticks ju in i röret, så lossar jag den nuvarande (trasiga) för byte läcker väl vatten ut?
Jag har bara golvvärme med termostater i varje rum.
I garagebyggnaden har jag en vedpanna Solo Plus som konverterats till pellets med en Viking Bio 20 och en 500L acktank som via en kulvert laddar en likadan acktank inne i huset till 60 grader. Acktanken i huset är försedd med elpatron som jag använder nu under sommaren när pannan är avstängd.
Från acktanken i huset tas tappvarmvatten ut, och så golvvärmen då via Wirsbo Push 20:an.
Som jag förstod den tidigare ägaren har han justerat värmen via Danfoss-termostaten och det blir en hel del vridande fram och tillbaka för att försöka hålla inomhustemperaturen konstant. Det är därför jag är sugen på shuntautomatik.
Loggat
Carl N
Manual-nörd
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Antal inlägg: 30445
Karma +20/-8
Kön:
Alien snowman.
Carl N
«
Svar #3 skrivet:
22 juni 2019, 22:17:54 »
Citera
Ser ut som att givaren skruvas på plats, man måste då stänga av ventilerna in/ut på pushern för att kunna byta och det kommer att rinna lite.
Det borde gå att använda ventil 5 och 6.
Det låter som att det inte finns nån shuntautmatik som styr grejerna, du borde ha detta.
Jag skulle nog ta hem en rörmokare för att kolla vad som behövs för att åstadkomma detta, den där shuntautomatiken hittar jag inte på nätet tyvärr.
Loggat
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor: [
1
]
Gå upp
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
VVS, Acktankar, Radiatorer, Golvvärme
(Moderator:
Bertil
) »
Ämne:
Annonser
Right Block
Online just nu!
gäster: 719
dolda: 0
användare: 5
Användare online
:
Rickard
tyke
baljo
TS Comfort AB
Pen
Cookies hjälper oss att ge dig en bättre upplevelse av vår webbsida. Genom att använda vår webbplats godkänner du även användningen av cookies.
OK
Mer info