0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Jag trodde jag hade bestämt mig för en Nibe 1130-10, men man skall tydligen inte vara alltför säker. Fick ett mail häromdagen där någon (Sarastro) tyckte att en Varmitek 8 kW skulle vara precis vad jag behövde. Har nu läst allt jag hittat få forumet så nu är ögonen litet såhär b00k . Tydligen används andra kompressorer (2 stycken) för lågtrycksgas, R134a. Det tycks gå att få högre VV-temp utan TS. Års-COP:en blir högre då de mindre kompressorena kan köras optimalare. Niben kostar 38-39 tusen, Variteken mer än 65, men då ingår VXV, flexslangar och påfyllningsventiler mm.Kommentarer önskas.. Hur skiljer sig R134a från de vanliga 407 o 410? För och nackdelar med olika kompressortyper?? Vad skall man tro om priset och livlängden?
RLA, tack för ett uttömmande svar. Inga kommentarer till priskillnaderna Nibe kontra Varitek? Är mervärdet så stort som prisskillnaden enligt din uppfattning?Bobo
Men en sak som jag undrar över är vad som händer när en Varmitek går sönder. Kommer det att finnas någon som kan reparera osv???