0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
En annan dum fråga gällande Svalkande Effekt, frånluften ökar så man hör att inställningen funkar men ett dygn senare så har man fortfarande samma temperatur som då när den började. Uteluften är mycket lägre. Ska den inte ta ut luft och in ny luft snabbare?
Strömkännarna behövs om effektvakten ska fungera men tar naturligtvis extra tid att koppla in så det var ren bekvämlighet av installatören att inte koppla in dom.
Jo den tar in sval luft genom forcerad ventilation (Nattsvalka) men du sänker inte inomhustempen genom denna funktion, se det som att du vädrar med ett litet fönster, luften inomhus rör sig lite mer och känns svalkande.Vill du sänka inomhustemperaturen måste du ta till andra metoder, ex markiser mot värmeinstrålningPs När jag bytte ut min 310P panna som drevs med 16A så frågade montören om jag hade haft problem att säkringarna löste ut. Det hade jag inte varvid strömkännarna inte monterades eftersom dom inte behövdes i min elanäggning
Det kan också vara så att värmepumpsinstallatören har en begränsad elbehörighet som ger honom rätt att koppla in en värmepump, men däremot inte att rota i gruppcentral eller mätarskåp för att montera strömtransformatorer. Och det kan ju vara lättare att komma med en undanflykt än att erkänna sin formella begränsning.
Jaså finns det behörigheter som gör att man får koppla in en vp men inte montera strömkännare det visste jag inte och tror man måste släppa på kabeln för att trä på strömkännaren vore ju smidigare om den vore delad.