Hej!
Jag har tidigare skrivit på frikyla om problem jag har/haft med min NIBE1255-16.
Jag tror jag nu har hittat ”felet”, anledningen. Men vet inte hur jag skall korrigera inställningarna för att ändra.
Bakgrund:
- NIBE 1255-16 cu
- NIBE vbs300 CU
- NIBE PCS44
- Heru 130 S EC (FTX samt kylbatteri 2,5kw)
- Kinnan Skystar sk42 (fläktkonvektor).
Systemet fungerar med att pcs shunt släpper fram kyla om ca: 10grader till kylslingan och konvektorn och ftx matar på bra med kyla ut i huset.
Problemet är att jag inte vet när den stänger, och låter brinnen cirkulera slingan, då försvinner kylan fort i rummen och tempen i slingan stiger fort till utomhus temp.
Jag kan tänka mig, vilket känns helt logiskt, är att pumpen pga några faktorer jag inte vet antingen vill producera värme till golvvärmesystemet eller skapa mer vatten till vbs300 eller interna kärlen i pumpen..
problemet är att den därefter inte slår över till kyla åter på kylsidan..
Någon som vet lämpliga inställningar man bör ha på pumpen, någon som ver hur man ställer in tillverkning av varmvatten? Skulle kunna tänka mig det under natten exempelvis eller då huset inte blir varmt.. eller hur man kan ändra inställningen på shunten så den öppnas, så det fortsätter kyla?
Tacksam för svar!