Menu ≡
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
►
Medlemmar
◄
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Värmepumpar och installationsfrågor.
»
Värmepumpar - Luft/luft
(Moderatorer:
Bertil
,
pi.r
) »
Ämne:
Luft/luft effektivare än luft/vatten?
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor: [
1
]
Gå ned
Författare
Ämne: Luft/luft effektivare än luft/vatten? (läst 1878 gånger)
0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Shade00
Gäst
Shade00
«
skrivet:
05 juni 2019, 08:41:28 »
Citera
Hej! Jag är sedan ett halvår ägare av en Mitsubishi LN25 Hero och är väldigt nöjd. Min luft/luft är märkt A+++ och tänkte att alla moderna luft/vatten pumpar borde ju också vara det (var nära att skaffa Luft/Vatten förut, men mitt enrör system och små radiatorer fick mig på andra tankar), men jag verkar bara kunna hitta A++ märkta bland t ex Nibe, Panasonic och Mitsubishi etc.
Är det så att man räknar att varmvattenproduktionen tar en så stor del av kakan så att den generellt "drar mer?" Eller är luft/vatten helt enkelt inte lika effektiva? Har märkt att luftluft generellt sett har bättre Scop med varav min fråga.
Tack på förhand
Loggat
purjo__
Jag har i princip doktorerat på Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Stad/land: Gävleborg
Antal inlägg: 13216
Karma +21/-11
Kön:
Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
purjo__
SV: Luft/luft effektivare än luft/vatten?
«
Svar #1 skrivet:
05 juni 2019, 08:44:55 »
Citera
Luft/luft behöver normalt sett inte jobba med lika höga temperaturer som luft/vatten, vilket gör att SCOP blir snäppet högre. Vad gäller märkningarna så kan det ju vara så att man mäter på olika sätt, så det går kanske inte att jämföra dom mellan olika typer av värmepumpar?
Loggat
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5 plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.
Ju mer man vet desto mindre förstår man.
Shade00
Gäst
Shade00
«
Svar #2 skrivet:
05 juni 2019, 08:52:26 »
Citera
Rackarns vad snabbt svar! Det ligger nog någonting i det. Om man kan tåla lite ojämnare temperaturer längre bort i huset så borde ju då rimligtvis en luft/luft vara mer ekonomisk i drift?
Loggat
purjo__
Jag har i princip doktorerat på Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Stad/land: Gävleborg
Antal inlägg: 13216
Karma +21/-11
Kön:
Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
purjo__
«
Svar #3 skrivet:
05 juni 2019, 08:53:40 »
Citera
Kanske... Det beror på hur man värmer de rum som är längst bort och hur man gör tappvarmvatten.
Loggat
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5 plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.
Ju mer man vet desto mindre förstår man.
Shade00
Gäst
Shade00
«
Svar #4 skrivet:
05 juni 2019, 08:57:04 »
Citera
Om man leker med tanken att man har en Värmepumpsberedare för vattnet och kör en luft luft då kanske man går jämt ut i snitt ändå. Ville fråga experter här för att jag fått höra det ena och det andra för att jag skaffade en luft/luft istället för luft/vatten.
Loggat
Rickard
Rickard
Administratör
Dignitär inom värmepump
Stad/land: Piteå
Antal inlägg: 35461
Karma +55/-45
Kön:
Ägare av forumet
Rickard
«
Svar #5 skrivet:
05 juni 2019, 09:58:20 »
Citera
COP på luft/vatten blir nog lägre, MEn i de flesta hus finns det ju rätt stora ytor som man inte kan värma med en luftvärmepump, som t.ex. ekonomidel och garage.
Vissa vägrar ju dessutom ha dörrarna till vissa rum (Tonåringar t.ex) och toaletter öppna.
Tappvatten värms ju större delen av året väldigt billigt med en luft/vattenvärmepump, så totalt sett så blir nog systemverkningsgraden avsevärt mycket högre med luft/vatten än med luft/luft + elberedare och elvärme i vissa rum.
Värmepumpsberedarna är jag kluven till, de som tar värmen från huset tror jag inte mycket på, men de som har "utedel" som värmer en VVB som står inne borde ju fungera precis lika bra som en vanlig luft/vattenvärmepump när den gör tappvarmvatten.
Payofftiden på en luft/luft blir troligen avsevärt mycket kortare, men på 15 års sikt har det nog i de flesta fall varit en bättre affär att köpa luft/vattenvärmepump, speciellt om man kan installera själv.
Loggat
Webbshop för energisparare:
www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst
:
https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning:
https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum:
www.poolforum.se
och:
www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig:
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236
Shade00
Gäst
Shade00
«
Svar #6 skrivet:
05 juni 2019, 12:48:29 »
Citera
Tack Rickard för utförligt svar!
Loggat
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor: [
1
]
Gå upp
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Värmepumpar och installationsfrågor.
»
Värmepumpar - Luft/luft
(Moderatorer:
Bertil
,
pi.r
) »
Ämne:
Annonser
Right Block
Online just nu!
gäster: 1026
dolda: 0
användare: 3
Användare online
:
TS Comfort AB
isak750
Breeelin
Cookies hjälper oss att ge dig en bättre upplevelse av vår webbsida. Genom att använda vår webbplats godkänner du även användningen av cookies.
OK
Mer info