Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Mycket frost pÃ¥ kompressor och högt ljud Thermia Atria  (läst 1917 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Iskar

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Har upplevt att min Thermia Atria L/V -06 börjat låta avsevärt mycket högre än normalt de senaste dagarna, upptäckte idag att "botten" av innedelen var
full med droppar av kondensvatten, tog av kåpan och såg då att kompressorn var helt frusen, inte sett detta tidigare.

Har varit ett högt "brummande" ljud som inte hörts tidigare, som om kompressorn arbetat hårdare än normalt.

Har varit väldigt ojämn utetemp senaste tiden, med åska osv om detta kan har betydelse?

Kontrollerat brine filtret, lite skit men inte jättemycket.

Brine temp var lite konstig dock, Brine ut -8C / In 13C.

Har inte varit minusgrader på snart 2 månader, mestadels mellan +7 -> +20.

Kan det vara något fel eller normalt "beteende" ?

Stängt av pumpen nu för att få bort frosten och se om det hjälper.

Tacksam för svar!


Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
Stämmer temperaturgivarna så har troligen köldbärarpumpen gett upp.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Iskar

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Okej, kan man kontrollera detta på något sätt? Borde vara pumpen som syns till höger på bilden väl?


Utloggad Iskar

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Efter lite sökande här på forumet lärde jag mig skruvmejsel knepet för att få igång pumpen igen.

Hörde och kände hur brinen började flöda och bubblade en del i expansionskärlet samt att frosten i princip försvann helt på ca 30sek efter jag satte på VPn igen.

Känns som du hade rätt Carl N ! Stort tack för hjälpen! Verkar gå mycket mer harmoniskt nu och temperaturerna är normala (tror jag).

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!