0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Hej Å välkommen på forumet . Det finns rätt mycket info om frikyla här. Såg att thermia hart räknat med 24 C i rummet och 8 C i brinekretsen . Jag tycker det är snålt . Tänk 28C och 10 C i stället . DVS överdimensionera lite, särskilt då det låter mindre om en stor fläkt på lågvarv än om en liten på högvarv. särskilt i och utanför sovrum... Orsaken till mitt sätt att räkna är att berget är så pass trögt om du inte har flöde igenom. Hålet blir varmare än berget rätt snabbt..Det är bättre om berget blir den begränsande faktorn och inte en för liten konvektor.Dra kopparrör 22 mm- jag skulle inte vilja ha mitt försäkringsbolag neka mig ersättning efter en brand pga att de fann avbrunna plaströr med brandfarlig vätska i serverrummet där branden startade.Vad det gäller Aermech så är de väldigt stora och tomma- fattar inte varför de inte gör kompakta enheter - det bygger ut rejält ifrån väggen Jag har smalare FRico som är OEM ifrån en annan italiensk firma. Olympia splendid är en annan. Jag skulle sätta en vändbar väggmodell i taket i serverrummet liggande. sist jag tittade var de billigast i baltikum och italien . jag köpte pump Wilo ifrån tyskland 60 % av svensksa priset och styrmodul ifrån England, 25% av svenska priset (ebay)
I vilket landskap finns villan?
Ett serverrum på 4 kvm antar jag enbart är till för just servrar och kanske förråd. Då behövs det ju ytterst lite ventilation, d.v.s. ingen fukt tillförs rummet och RH kommer efter en stund att ställa in sig på en så låg nivå att inget mer kondenseras. Extra bra förutsättningar alltså.Antar att du dessutom inte behöver ha just 22 grader i serverrummet. Konvektorns kyleffekt ökar med den tillförda luftens temperatur. Oftast brukar de specas vid 27 grader tillförd luft men just denna specas tydligen vid 24 grader.
Nej, det var inte så jag menade.Om vi antar att endast en ringa mängd utomhusluft (eller fuktbemängd luft) tillförs rummet så kommer till att börja med en del av frikylans totala effekt gå åt till att kondensera fukt som bortförs i kondensavloppet, men vartefter fukten försvinner så sjunker RH i rummet tills dess att den är så låg att ingen mer fukt behöver kondenseras.Mollierdiagrammet som Lexus refererar till beskriver hur detta sker, men ju lägre RH desto mindre kommer att kondenseras och till slut behövs ingen mer effekt för kondensering utan hela frikylans effekt kommer att användas för att kyla rummet (och datorerna).I ett normalventilerat rum gäller inte detta utan ny fuktbemängd luft tillförs hela tiden.
Hur går det för dig - Jag som har frikyla ser fördelar med LLVP men du som vill kyla ett serverum har ju speciella behov som lättare tillgodoses med frikylan