Hej!
Vi sålde vår villa för inte så länge sedan. Villan har en Mecaterm Arctic 10,5 luft-vatten VP, som är dockad till den gamla kombipannan som suttit där sedan huset byggdes tidigt 1980-tal.
Nu har pannan givit upp och de nya ägarna till huset har beslutat att installera en bergvärmeanläggning och jag har blivit erbjuden att köpa värmepumpen. Ingen kunde veta att pannan skulle ge upp så snart efter ägarbytet, men att den var riktigt gammal var ju väl känt av köparna, och eftersom jag hade förberett för att kunna installera bergvärme (bl.a lagt ned rör under golvet i samband med att vi lade in ny parkett) hade vi diskuterat förutsättningarna för bergvärme, jag hade nämnt att jag kanske kan vara intresserad av köpa Mecatermpumpen ifall de skull välja att byta ut alltsammans.
Så där är vi nu alltså. Jag har ett projekt på gång där jag kan ha nytta av pumpen - frågan är bara vad den kan tänkas vara värd?
Den är installerad i januari 2012 och kostade då jämnt 49 000 kr inkl styrbox och frakt, jag installerade den själv (hade redan rördragningen klar efter att vi haft föregångaren Flash 900 under många år. Den funkade också rätt bra så länge det var originalgasen R22 i den. När gasen byttes till miljövänligare alternativ efter att expansionsventilen gått sönder, var den värmepumpen inte lika kul längre, väldigt mycket av effekten gick förlorad när den fylldes med 407 eller om det var 410...).
Så den Arctic 10,5 som är till salu, är alltså 7,5 år gammal när den blir tillgänglig om en eller två månader. Den har hela tiden fungerat prickfritt när vi ägde huset. Huset är stort och "trögt" så den har i princip aldrig haft mer än ca 12 tillslag per dygn.
Vad är ett rimligt pris att betala om jag själv åker och plockar ned den??? Jag vill inte ge något skambud utan ett rimligt bud!
/Micc