Hej, hoppas på lite hjälp. Är rookie och felsöker en Thermia Diplomat Optimum G3 duo.
Vi hade en installatör hör för att vi hade problem med varmvattnet, han gav sig på att rengöra vad jag förstår är värmesystemet om det i sin tur skulle värma vattnet däligt, sa då att vattnet var smutsigt och han körde rengöring. Samma problem på kvällen. Sen kom en annan och pekade på cirkulationspumpen och sa att den nog var problem då den gick för mycket. Efter vi drog ur den så funkade värmen, man kan läsa av att tempen är bra och vi duschar varmare än någonsin.
MEN vi fick problem med värmen, pumpen går och stänger av sig efter ca 1 min (kompressorn). Framledning och retur diffar stort och man kan ju misstänka ett cirkulationsproblem. grafen ser inte jämn ut utan höga berg så fort 20 min startspärren är passerad så försöker den värma vattnet igen.
Felsökt och gjorde nu så att jag stängde av till och från ledningarna ut ur pannrummet. Då sitter ett element på slingan och nu får jag en jämnare värme och pumpen försöker inte starta direkt och värma, vilket är som det ska antar jag....
Men då till det tråkiga, då är det kanske stopp eller dålig cirkulation i huset? Några tips hur man kan felsöka? Eller kan det vara cirkulationspumpen som är för klen? Kan tillägga att några gånger har VP försökt att skicka ut 70 gradigt vatten till elementen och då stiger värmen på returen till 42 grader innan den stoppar. Men sen verkar cirkulationen göra att värmen försvinner snabbt ut i systemet och den vill värma igen.
Har varmt på de flesta elementen i huset, varierad värme på dem. Har provat lufta, nippeln, tagit bort termostater mm. men tycker som sagt att jag inte längre för behagliga 20 grader inne efter att installatören var här och grejade på pumpen....Just nu har vi 16-17 grader inne och 0 grader ute.
Någon kunnig som kan hjälpa mig??