Ska bygga nytt hus i 3 våningar; källarvåning (i suterräng), mellanvåning (också i suterräng) och ovanvåning. Mycket stora glaspartier gör att jag oroar mig för att det blir varmt inne på sommaren. Alla fönster kommer vara solskyddsbehandlade.
Huset värms med bergvärme och en Nibe F1255 pump. Som ventilation blir det FTX från SystemAir. Allt, inklusive borrhålet, kommer dimensioneras korrekt för huset.
Nu vill jag addera frikyla men det verkar vara svårt att få raka svar från vare sig hustillverkare eller Nibe på hur man ska speca anläggningen. Känns fortfarande som att detta är något för entusiaster med eget intresse för att speca, men jag kan ha fel.
Prioritetsordningen för att kyla huset ser ut som följer:
1) Master bedroom (på ovanvåningen).
2) Sociala ytor (öppen yta med kök, matplats etc. - på mellanvåningen).
3) Övriga huset tror jag inte kommer ha problem med värme. Barnens sovrum ligger i källarvåningen med betydligt färre fönster.
Jag vill helst komma billigt undan med en så enkel anläggning som möjligt. Samtidigt måste den ju ha en tillräcklig kylande effekt, annars kan jag strunta i det. Mina tankar har gått så här:
1) Passiv kyla via FTX-systemet med någon form av kylbatteri. Räknar med högst begränsad kyleffekt, men också en minimal investering.
2) Kanske en konvektor med aktiv kylning till master bedroom på ovanvåningen. Tänker att kylan därifrån söker sig nedåt och att mellanvåningen kanske kan få en viss (om än begränsad) nytta av detta.
Tänker jag helt fel? Hur skulle ni speca en anläggning med dessa förutsättningar?