Menu ≡
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
►
Medlemmar
◄
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Värmepumpar och installationsfrågor.
»
Värmepumpar - Mark/Berg och Sjövärmepumpar.
»
Värmepumpar - Märkesspecifikt
»
IVT
(Moderatorer:
Bertil
,
Lmf
) »
Ämne:
Flera problem, IVT X15. Hjälp!
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor: [
1
]
Gå ned
Författare
Ämne: Flera problem, IVT X15. Hjälp! (läst 2827 gånger)
0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Burinkumaru
Gäst
Burinkumaru
«
skrivet:
07 maj 2019, 13:04:09 »
Citera
Hej!
Splitt ny villaägare och helt ny användare av en IVT PremiumLine X15 här, och jag har redan en uppsjö med problem.
Värmepumpen började tjuta endast fem dagar efter att vi flyttade in. Sprang ner i källaren och läste "Kompressorn uppnår ej rätt frekvens" i displayen. Kvitterade larmet och åkte till jobbet, kommer sen hem till ett väldigt kallt hus. Larmet återkom kort efter kvittering varje gång. Jag ringde förra ägaren och han berättade att han haft samma problem för två månader sen, och att en servicekille då hittat en "dåligt klämd kabel". Mer än så visste han inte. Jag ringde samma firma och en annan tekniker kom ut den här gången, och efter lite felsökning dömde han ut trafo-kortet då inverter-kortet var helt stendött men hoppade igång om man ryckte lite i kablarna/tryckte lite på plinten till 12V på trafon. Det lustiga är att den "dåligt klämda kabeln" som de skarvat om tidigare var just minuspolen från trafon, misstänker att glappet i trafon varit problemet hela tiden. Han skulle beställa ett nytt trafo-kort men glappet verkar ha försvunnit för tillfället.
När teknikern åkt härifrån så fungerade värmepumpen perfekt i 2 dagar tills nästa larm kom; "Överström vid start/drift av kompressor". Detta larm återkommer 2-3 gånger per dag, och eftersom jag jobbar långa skift kunde jag inte göra annat än att kvittera larmet på morgonen när jag åkte hemifrån och sen på kvällen när jag kom hem för att undvika ett iskallt hus, och ringa service igen efter helgen när jag var ledig. Servicefirman säger då att det andra felet också kan bero på trafo-kortet (vilket jag har svårt att tro) och att vi måste byta det först, men av någon anledning går det inte att beställa reservdelar från IVT just nu. Det har nu gått över en vecka sen de var här och så vitt jag vet är ingenting beställt.
Efter att jag pratade med dem på servicefirman har ett tredje larm dykt upp. "Hög hetgastemperatur T6". Detta larm inträffade 4 gånger igår och jag var tvungen att stänga av värmepannan över natten. T6 verkar snitta på 90°-100° när jag tittar i displayen.
Är det någon som har något tips på hur jag ska gå till väga? Börjar bli rätt desperat, har alltså bott i detta hus i 20 dagar. 10 av dessa dagar har vi inte haft någon värme eller varmvatten.
Har läst på nätet att hetgastemperaturen kan bero på inställningar och värmekurvor, men jag har inte hunnit sätta mig in någonting i inställningarna då värmepumpen inte fungerat överhuvudtaget hälften av tiden. Enligt förra ägaren är flera ventiler, givare och kort bytta och servade på senaste tiden, så den borde vara "som ny".
Boarea 127 kvm + biarea 127kvm
Bergvärme, 225m borrhål
IVT PremiumLine X15, installerad 2008
Loggat
Roland
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Antal inlägg: 9870
Karma +19/-4
Roland
SV: Flera problem, IVT X15. Hjälp!
«
Svar #1 skrivet:
07 maj 2019, 13:46:04 »
Citera
Är det radiatorer eller golvvärme? Hög hetgastemperatur kan bero på radiatortermostater som stryper så att värmebäraren får hög temperatur.
T6-givaren kan också visa fel med 5-10 grader men då borde larmet ha förekommit tidigare.
Loggat
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.
Burinkumaru
Gäst
Burinkumaru
«
Svar #2 skrivet:
07 maj 2019, 14:41:24 »
Citera
Hej Roland, tack för snabbt svar och ledsen om det kanske saknas en del info i inlägget, jag vet i ärlighetens namn inte mycket om värmepumpar eller värmesystem överhuvudtaget och vet inte vilken info som kan vara relevant. Det är radiatorer i huset men det finns golvvärme i alla badrum och i gillestugan på källarplan. Golvvärmecentralen är från Uponor och jag styr varje ventil trådlöst från badrummen, de ska dock vara avstängda men ibland känns det lite varmt om fötterna när man knatar omkring.
Jag har känt lite på termostaterna runt om i huset och vissa har varit nästan helt stängda. Tycker du att jag ska öppna dem?
Loggat
Roland
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Karma +19/-4
Roland
«
Svar #3 skrivet:
07 maj 2019, 15:07:08 »
Citera
Öppna termostaterna. Blir det för varmt inne ska värmekurvan sänkas i stället. Grundregeln är att pumpens reglersystem ska se till att det blir rätt temperatur inne. Termostaterna ska gå in bara när solen värmer eller att det är många personer i rummet. Skulle det bli för varmt i något rum ska man strypa flödet till det rummet, helst med den fasta strypningen i radiatorkopplet. Nu är det svårt att justera in värmesystem den här årstiden, det fungerar bäst i mulna dagar november - januari när solvärmen inte stör och det inte är så stor temperaturskillnad mellan dag och natt. Läs på om hur man justerar in värmesystem, det finns pengar att spara där.
Är termostaterna stängda blir värmebärarflödet lågt. Det ger hög temperaturdifferens mellan in- och utgående radiatorvatten som i sin tur gör att kompressorn behöver arbeta onödigt mycket. Det kan vara en orsak till den höga hetgastemperaturen. Det kan också vara så att varmvattentemperaturen är ställd onödigt högt men då borde problemet har varit känt av den tidigare ägaren.
Loggat
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.
Burinkumaru
Gäst
Burinkumaru
«
Svar #4 skrivet:
07 maj 2019, 16:25:08 »
Citera
Tack för tipsen Roland, efter att jag öppnat till alla radiatorer och jämnat ut värmekurvan lite (H-värdet stod väldigt högt tyckte jag, och runt -10 till +10 hade förra ägaren dragit upp kurvan manuellt en hel del) så slutade kompressorn att jobba. Då slog det mig att jag aldrig hört kompressorn stanna, förutom vid larm, även om temperaturerna sett bra ut. Den har stått och surrat ända sen vi flyttade in, och det är väl ändå inte meningen att kompressorn konstant ska jobba?
Loggat
Roland
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Karma +19/-4
Roland
«
Svar #5 skrivet:
07 maj 2019, 16:47:48 »
Citera
Inverterpumparna har en minsta effekt som de kan leverera. För x15 är det 4 kW. Är husets värmebehov lägre än den effekten står kompressorn still ibland. Vintertid kommer pumpen att gå dygnet runt och det ska den göra. Det är poängen med en inverterpump. Så här års bör kompressorn stå still soliga dagar. Det har den i och för sig gjort men hetgaslarm är fel orsak.
Finns det ingen innegivare behöver man dra upp värmekurvan i runt noll grader. Anledningen är att reglersystemets värmekurva är rak men en korrekt värmekurva är konvex då radiatorernas förmåga att avge värme ökar snabbare än temperaturdifferensen mot rummet.
Det verkar som om föregående ägare har begått vad som i värmepumpsammanhang är att betrakta som snudd på dödssynd. Man har ställt in en för hög värmekurva och sedan låtit termostaterna sköta temperaturregleringen. Det mår inte kompressor och plånbok bra av i längden. Hetgaslarmen ska nu förhoppningsvis vara historia.
Loggat
Tony B
Expert på värmepump
Stad/land: Norrköping
Antal inlägg: 386
Karma +0/-0
Kön:
Tony B
«
Svar #6 skrivet:
07 maj 2019, 20:01:21 »
Citera
Hej IVT X15 har en innegivare.
Var finns den i huset.
Hur är den inställd?
Ta en bild på innegivaren
Ta också en bild på värmepumpens display
Samt en bild på kurv inställningen
MVH
Tony
Loggat
IVT X15 med elmätare och värmemängdsmätning på VV samt radiatorvärme
Solfångare 16m2, brukar ge 10000kWh/år.
Solceller installerade år 2023. 25 Paneler mot norr 3,6 grader takvinkel. 11 paneler mot väster. samma takvinkel.
750l acktank laddas med sol och VP samt vattenmantlad braskamininsats för värme och med förvärmning av VV. 750 l VVB tank laddas med VP
2 borrhål a 194 m aktivt borrdjup, 4 slang kollektor i båda. Frikyla
Byggt 1970. 390 m2 totalt varav 160 boarea resten biarea
Cirka 22 grader på 350 m2 resten 10 grader
Renoverat så nu är det golvärme i hela huset med några radiatorer.
Inomhus pool. Solfångarna värmer på sommaren och VP på vintern
Fjärrvärme bortkopplad
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor: [
1
]
Gå upp
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Värmepumpar och installationsfrågor.
»
Värmepumpar - Mark/Berg och Sjövärmepumpar.
»
Värmepumpar - Märkesspecifikt
»
IVT
(Moderatorer:
Bertil
,
Lmf
) »
Ämne:
Annonser
Right Block
Online just nu!
gäster: 1087
dolda: 0
användare: 2
Användare online
:
tipo874
Ewald
Cookies hjälper oss att ge dig en bättre upplevelse av vår webbsida. Genom att använda vår webbplats godkänner du även användningen av cookies.
OK
Mer info