Hej!
Jag går en utbildning där jag fått i uppgift att installera ett litet värmesystem med en elkassett (Värmebaronens elpatron VB9003, RSK 621 08 57 och behållaren K-060, RSK 621 09 34).
Under installationen har jag fått lite olika bud från olika lärare om bypassledningens funktion och betydelse i systemet, och blir osäker på hur en bypass fungerar/är tänkt att fungera. Därför tänkte jag att det på detta forum nog kan finnas de som kan ge mig svar på mina frågor.
Systemet ser ut enligt bifogad bild.
Vet inte om jag hamnar rätt i forumen här, då det ju handlar om värmepumpar och min fråga rör ett system där produktionsenheten råkar vara en elkassett. Men, principen för bypass gäller väl ändå tänker jag.
Så, mina frågor:
Vad har en bypassledning i ett värmesystem för funktion? Generellt? I detta system? Olika funktion i olika system?
På ritningen tolkar jag det som att när man öppnar bypassventilen (14) ökar man mängden vatten som går från framledning direkt till retur, utan att passera radiatorerna? När man då minskar flödet i radiatorerna ökar man väl skillnaden mellan framlednings- och returtemperatur? Kunde man inte lika gärna uppnå detta genom att minska flödet i hela slingan genom att sänka farten på cirkulationspumpen?
Vad vinner man på att använda bypassledningen och när vill man göra det? Är det för att minska flödet ut till radiatorerna? Kan man inte styra framlednings- och returtemperaturer med termostaten på elpatronen och flödet på pumpen? Är bypassledningen ytterligare ett sätt att justera önskad framlednings- och returtemperatur?
När jag pratat med lärarna har de nämnt att bypassen är till för att man skall kunna ha fortsatt cirkulation om man exempelvis har stängt av radiatorslingan på systemet på bilden, eller om man har flera radiatorslingor och stänger av en. Men jag begriper inte hur det skulle fungera och varför; om en slinga är stängd men en fortsatt öppen har man väl fortsatt cirkulation? Och stänger man av alla slingor till radiatorerna ser jag inte meningen med att upprätthålla cirkulationen i ett system där radiatorerna är bortkopplade?
Har också fått förslag på att koppla enligt den undre bilden, där man satt en trevägs styrventil ansluten till bypass och framledning (14), samt en backventil som gör att det bara blir aktuellt med returvatten till framledningen.
Enligt förslagsgivaren skulle detta system göra att man kan styra en inblandning av returvatten till framledningen, detta för att spara energi? Vad händer i detta system? När trevägsventilen stryper flödet från framledningen och samtidigt öppnar upp till bypassen och returvattnet, vad händer då? På vilket sätt sparar detta energi?