0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Bilden är väldigt liten så jag kan inte se några detaljer från ritningen. När jag installerade innerdelen på övervåningen satte jag upp en bit av en vitmålad plywoodskiva ovanför dörrfodret till taklisten. Då kan man låta underkanten på innerdelen hänga ner över dörrfodret med underkanten i nivå med själva dörrhålet. Finns modeller som bara är 25 cm höga om det krävs.Är det riktigt varmt på sommaren behöver man starta kylning minst 2-3 timmar innan det är läggdags för att kylan ska ha hunnit sprida sig in i sovrummen på övervåningen.
Ser lite tajt ut på bilden men nog ska det gå. Finns t.ex. Panasonic LZ25TKE/LZ35TKE som är 25 cm. Tror också Fujitsu har någon sådan modell. Ser att dörren öppnas mot själva hallen och inte in mot sovrummet som är det normala. Då måste man kolla att modellen på innerdelen inte fäller ner någon vinge/spjäll när den sätts på och som dörrbladet skulle kunna krocka med.Kyla sprider sig inte lika bra som värme och särskilt när den startas kan det snabbt bli kallare i just det utrymme innerdelen sitter. Efter några timmar jämnas det ut i huset, särskilt på natten när solen inte lyser in genom fönstren i t.ex. vardagsrummet.