0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Jag skissar på ett frikylasystem med fyra konvektorer. En 5,6kW för undervåningen (ca 65kvm som skall kylas) och tre 2kW för tre normalstora sovrum. Första frågan rör själva inkopplandet -jag antar att man seriekopplar konvektorerna? Nästa fråga rör flödeshastigheten och dimensionering av cirkpump. och rör Jag har 150m borra så jag kommer ju inte kunna ta ut 5,6kW+3x2kW ur borran utan troligtvis kanske hälften. Hur ska jag tänka runt flödeshastigheten i systemet? Ska jag dimensionera flödet för att ta ut säg 40w/m (dvs typ 1000l/h för det tillverkaren av 5.6kW konvektorn specar sin kyleffekt till, dvs "DB+27oC/WB+19.5oC, water inlet/outlet temp. +7oC/+12oC")? Eller, ska jag dimensionera för "jätteflödet" som mina 4 konvektorer klarar av på papper?Jag har inga illussioner om att jag kommer kunna kyla hela huset (165kvm) till komforttemperatur på borran jag har, men jag tänker mig att i normaldrift prioritera sovrummen, och för festliga tillfällen stänga av sovrummen och istället kyla undervåningen med allt vad borran klarar.