0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Oavsätt vad du ska ha för värmekälla så skulle jag dram huvudstråket (huvudstammen) i 28 mm mpf rör...Billigare än koppar, både rör och pressdetaljer....Ha det gott/Glenn
Hej allihopaJag bor i hus med vattenburet system just nu, men vi ska flytta uppöver till Norrbotten, och vi har tittat på an massa hus, men de flesta av dessa hus har direktverkande el, som inte jag gillar. Om man skulle köpa sig ett älvsbyhus med direktel, kan man vid en ombyggnation till vattenburet system dra vattenrören under huset, om man isolerar dem ordentligt, för jag vill inte dra dem synligt i hela huset, utan vill bara ha dem rör som ska kopplas till elementen synliga ( typ från golv till element, inte tak till element.) Jag hade tänkt dra ett 2 rörssystem i sådana fall. Rören skulle nog i sådana fall bli 15 mm stålrör, eller måste man ha grövre rör som framledning, och bara typ 15 till själva elementen. Vi har tänkt oss ett enplanshus.Någon här som gjort detta, eller liknande, jag hade tänkt göra det mesta själv, har en kompis som är rörkrökare som kan ge miig lite råd, och jag hade tänkt ha ved/pelletsvärme./Stefan
Citat från: Glenn skrivet 05 mars 2006, 16:37:26Oavsätt vad du ska ha för värmekälla så skulle jag dram huvudstråket (huvudstammen) i 28 mm mpf rör...Billigare än koppar, både rör och pressdetaljer....Ha det gott/GlennGlenn du har låg diff på vb-fram vs vb-retur.... inte bra har du inte läst på din manual riktigt :,v( bara 4 graders diff
Citat från: inkognito skrivet 19 februari 2006, 10:06:32Hej allihopaJag bor i hus med vattenburet system just nu, men vi ska flytta uppöver till Norrbotten, och vi har tittat på an massa hus, men de flesta av dessa hus har direktverkande el, som inte jag gillar. Om man skulle köpa sig ett älvsbyhus med direktel, kan man vid en ombyggnation till vattenburet system dra vattenrören under huset, om man isolerar dem ordentligt, för jag vill inte dra dem synligt i hela huset, utan vill bara ha dem rör som ska kopplas till elementen synliga ( typ från golv till element, inte tak till element.) Jag hade tänkt dra ett 2 rörssystem i sådana fall. Rören skulle nog i sådana fall bli 15 mm stålrör, eller måste man ha grövre rör som framledning, och bara typ 15 till själva elementen. Vi har tänkt oss ett enplanshus.Någon här som gjort detta, eller liknande, jag hade tänkt göra det mesta själv, har en kompis som är rörkrökare som kan ge miig lite råd, och jag hade tänkt ha ved/pelletsvärme./StefanJag har konverterat mitt 1-plans Älsvsbyhus från direktel till vattenburet, drog rören i krypgrunden, borrade genom golvet och upp till radiatorerna.I ekonomidelen där vi har "sula" drog jag rören under tak och på väggarna.Radiatorerna (14 st) gick (med bra rabatter) på 16-17000 kr, rör och rördelar till allt gick på ca 25000 kr (även till delarna runt värmepumpen). Jag hade bra rabatter på allt, så lite beroende på hur bra rabatter du kan få kan priset variera en del.Värt att nämna kan dock vara att jag drog 22 mm kopparrör i stammarna, 15 mm till radiatorerna och använde presskopplingar.Om du tänkt köra med järnrör blir det naturligtvis klart billigare, men bökigare...Isoleringen har jag gjort som följer:Först 13 mm armaflex, limmad helt tät. Sedan 70 mm rockwool-matta, med alubeläggning runt hela paketet.Ett tips, häng stammarna i långa pendlar från trossbotten så att du inte behövwer böka så mycket när du skall isolera, jag använde bara 75-125 mm pendelskruvar vilket visade sig bli ganska bökigt vid isoleringen.Dra stammarna ca 50-70 cm från kanbalken så att du får gott om plats för att böja rören innan de skall upp igenom trossbotten.Om du är händig och arbetssam, och har en sambo som står för markservicen så gör du jobbet på 14 dagar, det gjorde jag, och då var både radiatorer, rörsystem, värmepump och isolering installerad och driftsatt.Mer rimligt är nog ändå ca 4 veckor...Lycka till!
Citat från: Rickard skrivet 05 mars 2006, 19:56:33Citat från: inkognito skrivet 19 februari 2006, 10:06:32Hej allihopaJag bor i hus med vattenburet system just nu, men vi ska flytta uppöver till Norrbotten, och vi har tittat på an massa hus, men de flesta av dessa hus har direktverkande el, som inte jag gillar. Om man skulle köpa sig ett älvsbyhus med direktel, kan man vid en ombyggnation till vattenburet system dra vattenrören under huset, om man isolerar dem ordentligt, för jag vill inte dra dem synligt i hela huset, utan vill bara ha dem rör som ska kopplas till elementen synliga ( typ från golv till element, inte tak till element.) Jag hade tänkt dra ett 2 rörssystem i sådana fall. Rören skulle nog i sådana fall bli 15 mm stålrör, eller måste man ha grövre rör som framledning, och bara typ 15 till själva elementen. Vi har tänkt oss ett enplanshus.Någon här som gjort detta, eller liknande, jag hade tänkt göra det mesta själv, har en kompis som är rörkrökare som kan ge miig lite råd, och jag hade tänkt ha ved/pelletsvärme./StefanJag har konverterat mitt 1-plans Älsvsbyhus från direktel till vattenburet, drog rören i krypgrunden, borrade genom golvet och upp till radiatorerna.I ekonomidelen där vi har "sula" drog jag rören under tak och på väggarna.Radiatorerna (14 st) gick (med bra rabatter) på 16-17000 kr, rör och rördelar till allt gick på ca 25000 kr (även till delarna runt värmepumpen). Jag hade bra rabatter på allt, så lite beroende på hur bra rabatter du kan få kan priset variera en del.Värt att nämna kan dock vara att jag drog 22 mm kopparrör i stammarna, 15 mm till radiatorerna och använde presskopplingar.Om du tänkt köra med järnrör blir det naturligtvis klart billigare, men bökigare...Isoleringen har jag gjort som följer:Först 13 mm armaflex, limmad helt tät. Sedan 70 mm rockwool-matta, med alubeläggning runt hela paketet.Ett tips, häng stammarna i långa pendlar från trossbotten så att du inte behövwer böka så mycket när du skall isolera, jag använde bara 75-125 mm pendelskruvar vilket visade sig bli ganska bökigt vid isoleringen.Dra stammarna ca 50-70 cm från kanbalken så att du får gott om plats för att böja rören innan de skall upp igenom trossbotten.Om du är händig och arbetssam, och har en sambo som står för markservicen så gör du jobbet på 14 dagar, det gjorde jag, och då var både radiatorer, rörsystem, värmepump och isolering installerad och driftsatt.Mer rimligt är nog ändå ca 4 veckor...Lycka till! 13mm armaflex och sen gullfiber? Lite overkill Armaflexen är bäst för isolera mot kondens (kalla rör). värme är den inte bra till.Gullfiberskålar som man kan köpa hos isoleraren är bäst för värmeisolering.Ta sån med aluminiumfolie och klisterremsa, den är enklast att jobba med.Är inte så hemskans dyra heller vill jag minnas.