0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Håller med Michael A. Sänk cirkpump och höj rumbör till 20. Om det är oliidligt varmt vid noll grader, sänk kurvan från 37 men var beredd på att göra nya ändringar när det blir kallt igen. Lite pill är det allt.Det behöver inte vara fel att använda rumbör för finjusteringen (det är en parallellförflyttning av kurvan egentligen). Men kurvlutningen behöver vara rätt först. Och så rekommenderas förstås alltid en rumsgivare så småningom för att göra det lilla sista som en utegivare inte kan gissa sig till.
ok, men det är välll inte meningen att man ska behöva ändra kurvan varje gång vädret ändras?? finns det ingen kurva som är brantare? jag läste lite i thermias "bibel" och den är inte lika bra som till min Nibe.. man ser inte vilken temperatur framledningen ligger på vid olika ute temperaturer. annas är det följande som ska göras då?1ändra cirk-pumpen2ändra till 20 på rumbör3ev. höja max returen4ändra TS till 8-900något mer som kan göras? ska fixa det i helgen så får vi se effekten.
Kurva 40 och rumbör på 20 grader ger minst en grad varmare vid kyla men även liiite varmare vid varmt väder ute..Har du fyra knappar på styren kan du knäcka kurvan vid 5 ute, 0 ute och -5 ute.... det kan räcka att sänka där...Vid varmare väder ute brukar det bli ok.....Är det som på min styr så saknas knäckmöjlighet, då blir det nog till att höja kurvan o sänka rumbör ett snäpp till
På min pump kan man knäcka kurvan vid +5, 0 och -5 grader ute. Den har tre knappar