0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
I vårt fall gick det att fördjupa hålet från ca 60 meter till drygt 200 meter./sw
Vad har du för temperatur på kb-in i slutet av uppvärmningssäsongen?
1-planshus på 140m2 byggt 1982 med radiator.Nuvarande total effektförbrukning 12000kWh/år. 7-8000 härrör vatten och uppvärmning. Nibe 1210-7 installerad 2002 med 130m borrhål.Börjar förbereda ett byte av värmepump med sikte 24mån eller vid haveri inom denna tid.Min fråga: Behöver jag kompletterings borra ytterligare ett hål för åtnjuta den högra verkningsgraden på dagens moderna VP Kommer det någonsin att det sig betala sig att investera 30-50kkr för uppnå detta, vad är pay off tiden?Isåfall om man gör ett tvillinghål, måste djupet matcha det äldre hålet?Är skillnad i verkningsgrad försvarbar för att kompletteringsborra eller skall jag nöja mig med en lägre verkningsgrad?Tacksam för råd.Patrick Kumla
Fördjupa!? Beskriv denna process. Har för mig att standard svaret på en sådan fråga är ”Nej det går inte, man borrar alltid ett ny hål med optimalt djup”
Vårt "ursprungshål" var på 60 meter ock vi pumpade upp grundvatten till Vp i ett grundvatten-VP system. Effektivt och bra om vattnet är av dricksvattenkvalitet. Vårt var inte det. Vi ville därför konvertera till Bergvärme.Vi plockade upp sänkpumpen och en trevlig och duktig borrfirma gjorde bedömningen att det skulle gå galant att borra djupare i den befintliga brunnen. Det gick fint och Köldbärarslang sänktes ner 210 meter. Om du vill ha mer info, så är det bara att fråga på.Lycka till/sw