Click Here!
Annonsera här
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
Kampanj från Polarpumpen!.
Varför betala dyrt för nåt enkelt?

Författare Ämne: EXH12HX1WI, timer blinkar, sen helt död.  (läst 380 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Nicholas

• Gäst
Nicholas
EXH12HX1WI, timer blinkar, sen helt död.
« skrivet: 31 mars 2019, 10:46:51 »
Hej! Min förträffliga Electrolux värmepump har efter 10 års drift (i stort sett på maxläge 10 månader/år), lagt av.
Efter att i vanlig ordning haft den inställd på 32 grader stegade jag sakta ned den till 18 grader i går då utomhustemperaturen steg. Temperaturen inomhus var då ca 23 grader. Efter en stund började timerlampan blinka gul, plasmaclusterlampan lyste fast liksom den röda operationlampan. Jag stängde då av enheten med fjärrkontrollen, och startade den igen. Körde den på 32 grader i 4-5 timmar och allt fungerade utmärkt, tills jag sakta stegade ned till 18 grader med fjärrkontrollen. Då hände samma sak igen. Jag gjorde pumpen strömlös och tog ut batterierna ur fjärrkontrollen. Därefter är inomhusdelen helt död, och såklart utomhusdelen. Tyvärr hann jag inte notera några särskilda felkoder förutom de beskrivna. Kan tillägga att jag för några månader sedan tvingats byta fläkten då någon idiot kört in något i pumpen för att sabotera den, varvid fläkten brustit och skadat gasslingorna, dock utan att det gått hål på dessa. Pumpen har därefter gått felfritt med normal värme. Kan Electroluxaren hjälpa mig??

Utloggad electroluxaren

• Dignitär inom värmepump
  • Antal inlägg: 1144
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: EXH12HX1WI, timer blinkar, sen helt död.
« Svar #1 skrivet: 01 april 2019, 21:08:21 »
när timerlampan blinkar så stänger man av den på fjärren och håller inne test-knappen under luckan på innedelen 5 sek så börjar operation blinka i femtakt och då kan man läsa av felkoder.

Nicholas

• Gäst
Nicholas
« Svar #2 skrivet: 02 april 2019, 12:09:18 »
Hej! Tack, har provat hålla inne testknappen nu 5s, men inget händer. Försöker jag starta med fjärrkontrollen händer inget heller.

Utloggad electroluxaren

• Dignitär inom värmepump
  • Antal inlägg: 1144
  • Värmepump eller värmepumpar?
« Svar #3 skrivet: 02 april 2019, 18:01:39 »
har du spänning fram till pumpen?

Nicholas

• Gäst
Nicholas
« Svar #4 skrivet: 03 april 2019, 10:35:45 »
Jag hämtar matningen av elen utifrån, så det löper dubbla elkablar i röret mellan inomhus och utomhusdelen. Uppe i högra hörnet på inomhusdelen, de plintar som är tillgängliga efter att första täck-kåpan skruvats av, saknar spänning. Men bakom ytterligare en täck-kåpa (antar det är där elförsörjningen kommer in), finns spänning. Så någonstans däremellan försvinner den. Antar att det finns något kretskort bakom plåten och plasten vid el-inmatningen, men kommer inte åt att öppna. Kan känna en svag doft av bränt där.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi ppnar din e-postklient

Annonser

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Värmepumpar i Stockholm
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Click Here!
Annonsera här
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
Kampanj från Polarpumpen!.
Varför betala dyrt för nåt enkelt?

Use CS Theme