Hej.
Jag har nyss flyttat in i ett hus på 74 kvm + ca 110 kvm biyta bestående av källare med garage och inrett vindsutrymme (lågt i tak).
Vi har idag en Pellletspanna, men den har strulat lite till och från sedan vi flyttade in, så vi har börjat fundera på byta ut den mot något lite mer pålitligt och (mer) underhållsfritt. Eftersom vi har vattenburen värme med radiatorer i samtliga rum på bottenplan och källare (även i garaget), så känns det som om en Luft/Vatten skulle kunna vara lämplig. Problemet är dock att det inte finns några vattenradiatorer på vindsplanet. Det sitter ett par elradiatorer monterade där uppe, men hittills har murstocken funkat som primär värmekälla för hela våningsplanet. Problemet blir ju uppenbarligen att denna lösning kommer ändras om jag plockar bort pelletspannan, och då funderar vi på vad den vettigaste lösningen är?
Ett alternativ är såklart att bygga ut vattenslingan och dra upp vatten på vindsvåningen, men då började vi fundera på om vi inte kunde köra en luft/luft där uppe istället? En fördel med det är ju dessutom att man kan använda denna för att kyla ner utrymmet på sommaren. Nu har vi bara bott i huset över vintern, men jag utgår ifrån att det kommer bli riktigt varmt där uppe när solen börjar värma ordentligt.
Ett annat alternativ är såklart att köra luft/luft i hela huset, men då behöver jag tre innedelar (en per våning), och dessutom tror jag det skulle behöva installeras en del kanaler för att få rätt cirkulation på luften.
Jag tar gärna emot förslag, åsikter och synpunkter. Jag är helt ny inom, detta så det är möjligt att mina tankar är helt orimliga.