0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Finns det ingen golvvärmeshunt som tar ner framledningstemperaturen till golvvärmen från den temperatur på värmevattnet som går till radiatorerna? Golvmaterial tål normalt inte så hög temperatur som radiatorerna kan ha och golvvärmen dimensioneras därefter. En sak att kolla upp när man byter till värmepump är vilken framledningstemperatur som behövs till radiatorerna när det är som kallast på vintern. Dimensionerande vinterutetemperatur för Malmö är -10,2 . Kanske går det att utläsa från inställningarna på gaspannan? Värmepumpar arbetar ofta med max på 55 grader. Vissa modeller av luftvattenvärmepumpar klarar lite mer men då med sämre verkningsgrad. Andra kör bara med el-patronen över sin maxtemperatur. Man kan behöva kolla upp den/de modeller man funderar på.
För att då ta reda på aktuell framledningstemperatur sätter man en anliggningstermometer på utgående värmerör från den gamla pannan. https://www.jula.se/catalog/bygg-och-farg/vatten-och-sanitet/vvs-installation/kopparrorstillbehor/anliggningstermometer-450304/ Sedan hoppas man på att nästa vinter åtminstone periodvis blir en kall vinter så man kan se ungefär vilken temperatur som krävs när det är som allra kallast... Annars får man chansa en del om man snabbt vill byta till värmepump. När man tar bort en eldad panna påverkas också huset på flera sätt. Den varma skorstenen driver normalt ventilationen i huset och när den inte längre eldas behöver ventilationen ses över och förmodligen en eller några frånluftsfläktar installeras i huset. Skorstenen behöver en skyddande huv mot regn och snö. Värmeförlusterna från pannan värmer i källaren och när den tas bort behöver minst en till radiator sättas upp. Nuläget med två(?) radiatorer i källaren verkar lite för att få en jämn temperatur där.
Om den termometern på gaspannan alltid visar så hög temperatur så är det panntemperaturen som avses, inte framledningstemperaturen. För att mäta framledningstemperaturen måste termometern sitta på utgående värmerör från pannan, oftast ett par dm från pannan.Om man räknar utifrån 23.000 kWh gas per år med 90% verkningsgrad så betyder det att det behövs ca 6,5 kW värme i huset vid -10 i Malmö. Om ni sedan vill ha det varmare i t.ex. källaren som är oisolerad kan det påverka energibehovet ganska mycket. Står att både Mitsubishi och Panasonic klarar ge upp till 60 grader framledning men känner inte till stopptemperaturen för själva kompressorn tyvärr. Huset är ju tilläggsisolerat så sannolikheten för att det räcker borde vara relativt hög. Som alternativ finns också t.ex. NIBE F2120 som klarar att ge 65 med enbart kompressorn (om dess effekt räcker).
En värmepump på 9 kW räcker säkert om den också ger tillräcklig effekt vid minusgrader i förhållande till husets värmebehov. Det är lurigt med beteckningarna på olika modeller och man måste alltid kontrollera vad varje modell ger för effekt vid olika utetemperaturer som är aktuella där huset ligger. Även vid vilken framledningstemperatur effekten anges. Mitsubishi kom med nya modeller förra året med en ny modern design på utedelarna. Panasonic har den äldre höga designen men verkar annars som en bra modell med mycket effekt. Tror också det är fler som köper Mitsubishi men det är en smaksak vad man gillar. Beror också på vilken installationsfirma man tycker verkar bäst och har bra service om det skulle behövas.Skorstenen ser väl väderskyddad ut under all plåt! Ratten på lilla boxen mitt på pannan måste vara termostaten som styr gasbrännaren och därmed panntemperaturen. 65 grader är en normal inställning men den faktiska panntemperaturen varierar en del runt denna temperatur och det är alltid varmare ju högre upp i pannans tank.Shunten ser ut som den kan vara från 1985 ja.Sista bilden är en s.k. instrypningsventil med vilken man kan justera flödet i olika slingor i värmesystemet för att få ut lagom värmeeffekt i varje del av huset. Men den shuntar ju inte ner framledningstemperaturen som man normalt gör med golvvärme. Hoppas det är värmetåligt golvmaterial i hallen och toaletten.