0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Hej!Håller på att konvertera till FTX och tänkte fixa frikyla i samband med det och undrar om jag har förstått videon rätt. Att den kan växla brine "kylan" vidare in till huset eller producerar kompressorn kylan och skickar in till huset och dumpar värmen i hålet/poolen, alternativt kan man köra en kombination utav båda, att den tex använder brine kylan först och om det inte räcker till vid toppar, då också kunna dra igång kompressorn om man vill vid behov?Den där manualen som var i slutskedet, kanske är på G snart
Vad gäller kyla så är det tänkt att du skall välja mellan passivt eller aktivt. Någon växling finns inteför det. Anledningen till att vi inte krånglar till det med med växling är att den aktiva kylan har en mycket hög verkningsgrad. EER ligger mellan 16-22. D.v.s. 1 W in ger mellan 16-22 W kyla ut. Ex: du stoppar in 220 W i maskinen och får ut upp till 5000 W kyleffekt. Värmen dumpas i hålet och det får du tillbaks vid varje VV laddning.Det som har hänt är att vi har lyckats att öka kyleffekten från 7 till 8,4 kW på maskinen.Att dra en passiv kyla med PEX i huset skall ej rek. p.g.a. brandrisk om etanol används.MvhDaikin
Om jag fattat rätt så kan den antingen producera värme eller kyla, inte båda samtidigt (som jag har behov av)?
Ex: du stoppar in 220 W i maskinen och får ut upp till 5000 W kyleffekt. Värmen dumpas i hålet och det får du tillbaks vid varje VV laddning.MvhDaikin
Hur mycket värme genereras då om då stoppar in 220 W och får 5000 W kyla, tänker jag rätt om det blir ca 1251 W i värme dvs (0.220 * 5,69) går det att leda den värmen till ett utomhus SPA tex?
Lexus, jag svarar för du får aldrig svar på kyltekniska frågor av Daikin. Det vore att lämna ut företags hemligheter Den borde nog inte göra som du skrev dock , för då så skulle den gå sönder ganska snabbt