0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Jag ska renovera vårt 50m2 gårdshus, byggt av "återvinningsvirke" på 40- och 50- talet (så gjorde man alltid förr när det fanns att få).Började med att bära ut allt ur 2 garderober. "Luktar mögel"!!! utbrister madame, jag känner inget. Men hon reagerar kraftigt så in i bostaden kommer det inte..Så istället bär jag kläderna, möbler, sängar, böcker mm till ett uthus, en torr men oisolerad välventilerad friggebod jag byggde för 10 år sedan.Allt annat av tyg, Sängkläder o kuddar mm liksom skumgummimadrasser får åka till sopstationen.Jag ämnar riva upp golv, innerväggar och tak samt ersätta packat sågspån där och på taket med något annat. Byta ev fuktskadade byggnadsdelar.Men nu är frågan: Är ozongenerator nåt att skaffa? och ska jag använde den både före jag river och innan jag börjar återställa?Liksom använda den i friggeboden där kläder o inredningen (som är skaffad begagnad) vilar sig tills renoveringen är klar?
Gissningsvis har gårdshuset varit kallställt......året runt.Istället för att chansa och riva ut allt samt köpa/hyra ozonapparat........så kan man ställa in en avfuktare. Den ger lite värme förutom att torka upp gårdshuset.
En ozonapparat kör man några dygn och då ska man inte vara där sen ska förhoppnings luken vara borta rät enkelt att prova och borde väl inte vara så dyrt att hyra.
Istället för att chansa och riva ut allt samt köpa/hyra ozonapparat........så kan man ställa in en avfuktare. Den ger lite värme förutom att torka upp gårdshuset.
För att ta bort LUKT av mögel är ozongeneratorer utmärkta. De dödar ytliga sporer som skapar lukt. Dock har de ju problem att komma djupare in i trä så man kan tyvärr inte få bort ingrott mögel med ozon (även vad vissa säljare säger..). Sedan en avfuktare är ju bra ide för att inte få mera mögel.Men för lukten och ytligt mögel absolut!(Jobbar till vardags på www.ozonstockholm.se så kan sådant här