vvsobadrum.se har två st artiklar SFB-A301 varav den ena utgått.
Jag tror att det kan vara lönt att öppna upp den och kontrollera att alla kugghjul löper lätt och det inte krupit in en skalbagge som hamnat i kläm i ett kugghjul. Lossar man plåtlocket har jag för mig att bulbens gasrör lossnar och kan lömnas kvar, och allt det elektrimekaniska kan tas med in i stugvärmen för undersökning. 4 sladdar och det är 230V så elkunskap är ett krav.
Det är en 'dum' avfrostare. Är förångaren någon eller några minusgraderl (ställbart med justerskruv) så avfrostar den varje timme, oavsett om behov föreligger eller ej.
Avfrostning måste fungera även vid snöblandat regn och oskyddad placering av utedelen så CTC har valt det säkra före det osäkra. Vid flera minusgrader och torr luft finns inget behov av avfrostning varje timme.
Vid normaldrift går det 230V fram till både fläkt och fyrvägsventil, men det är bara en av enheterna som har nollan inkopplad åt gången. Det är avfrostningsurets uppgift att växla nollan till ena eller andra enheten.
Jag har i mitt bygge 2 st givare, en inklämd i förångaren, en i luften. Jag har satt som villkor för avfrostning att förångaren är kall och delta mellan förångare och utetemp överstiger ett visst antal grader. Tror även att det är en minimitid mellan avfrostningarna ifall en givare ger upp så att den ite fastnar i avfrostningsläge.