Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Strypventil pÃ¥ VB-fram en bra idé?  (läst 726 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad niclasf

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 30
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Strypventil på VB-fram en bra idé?
« skrivet: 01 mars 2019, 23:38:20 »
Det är en sak jag funderar på när det gäller värmefördelningen i vårt tegelhus från -57.

Vårt hus består av två huskroppar som sitter sammanbundna med en hall.
Den ena huskroppen består av kök/matdel/v-rum (blåmarkerad på bilden). Den andra huskroppen är suterräng och består av en övervåning med flera sovrum och ett suterrängplan där bl.a. bergvärmepumpen står (rödmarkerad på bilden).

Vid bergvärmepumpen så går ett VB-par till ena ena huskroppens radiatorer (blå) och ett VB-par går till suterrängkroppens radiatorer (röd).

Problemet är att ena huskroppen (blå) är i snitt 2-3°C kallare än den andra. Detta för med sig att om vi ska ha komfortvärme i den kallare delen, så blir det väldigt varmt i den varmare delen. Det är dessutom där vi sover.

Skulle det vara en bra ide att be en rörmokare installera en strypventil på VBfram på det rör som leder till den varmare huskroppen (röd)?
På så sätt skulle jag grovt kunna justera temperaturen till en hel halva av huset med en strypventil. Då samtliga radiatorventiler är gamla slottsventiler så finns det stor risk för läckage om jag börjar vrida på dessa.

Alternativet är att jag servar slottsventilerna i huset nu till våren/sommaren och stryper varje radiator för sig.
Nibe 1235-8 (installerad 05/2009) + FLM, 160m hål, 180+180 liter VV-beredare, 190kvm Boyta, Stockholms-området.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Strypventil på VB-fram en bra idé?
« Svar #1 skrivet: 02 mars 2019, 08:26:51 »
Det bästa är att ordna så du kan justera in varje radiator var för sig.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!