0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Tack för svar"Öka transfertid till 30 min." Min står på 45 min har aldrig rört denna inställning Låta värdet vara kvar?"Sätt trendberäkning ett par grader lägre än du har nu."Sänkte den från 7 till 5 grader"Du har minst två onödiga kompressorpauser beroende på transfertiden."Återkommer med resultat
Så här ser det ut i dag vid samma tid, några grader svalare uteOch en dusch kl. 08.58 som givetvis gör att kompressorn går längre tidGår det att se någon förbättring på grafen?Kanske ska nämna att jag har forcerad ventilation 80% kl. 05.00 och 16.00 i 45 minuter
Jepp, kompressorn kan inte ge mindre effekt än den gör
Tack för svar men....Tror vi har missförstått varandra lite grann, se mitt första inlägghttps://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=69279.0Tillsatsen (elpatron) är stoppad vid 4 grader (automatik) ute temp så den går inte in alls in (8 - 9 grader utomhus) Inte ens då vi duschar, BT 6 sjunker till ca 33 grader och det tar ca 6 tim till 52 grader för kompressornHela behovet, värme och VV, tillgodoses endast av kompressorn. Drifttid elpatron 150 timmar sedan start augusti 20018)Den har börjat gå ofta ca 10 ggr i korta perioder off/on dagtid nu när det varit ca 8 - 9 grader utomhus. Så mitt VV och värmebehov är minimalt just nu, igår t.ex förbrukade huset endast 25 kWh totalt inkl HH el. Nämnas bör också att jag mycket solinträngning från kl. 08.00 - 14.00 caDet kanske är så att jag får finna mig i korta och många cykler på kompressorn när det är 8 - 9 grader utomhus (utom då vi duschar förstås)
Det är väl en typisk egenskap för on/off kompressorer, den ger max eller inget, därav fler kortare start/stopp cykler. Och det är väl bara dom nyare kraftfullare FLVP som har varvtalsstyrda kompressorer som anpassar sig "mjukare" efter aktuellt värmebehov? Som tex scroll kompressorer i ex vår Comfortzone som "smyger" igång vid behov. Det har väl också nämnts att varvtalsstyrda kompressorers livslängd förlängs jämfört med on/off varianterna? (Återstår att se...i vårt fall fungerar den dock fortfarande utan problem)