Placeringen av ytterdelen för vp-drift tror jag inte spelar särskilt stor roll. Den enorma mängd luft som den drar igenom per timme kan bara värmas ytterst marginellt av placering vid tex en tegelvägg som kan få litet eftermiddagssol ibland.
Vad som är betydligt viktigare i så fall tror jag är att ytterdelen verkligen kan "andas" ordentligt, ett par decimeter fritt bakom och inga hinder på de närmaste 3-4 metrarna framför pumpen.
Vad jag *vet* är att min pump har litet sol på sig under förmiddagen i bästa fall, men fungerar osannolikt bra oavsett väder och utetemp. Den är placerad för optimal tillförsel av luft, utan tak eller något sådant.
Angående placering i trapphus eller i gillestugan så tycker jag det är svårare utan att ha sett planlösningen. Kanske det kan vara värt att ta dit någon som har mycket erfarenhet av hur det kommer att funka. Min lilla erfarenhet säger att det är mycket svårt att få värme att spridas nedåt. Jag har fått bra resultat med värmespridning på bottenvåning med ganska hög placering i trapphuset i nivå med bjälklag till ovanvåning, då sker utblåset genom de öppna trappstegen o spaljen i trappen. Värmen sprids bra även på ovanvåningen i detta fall. Samma trapphus går även ner till källaren men dit sprids varmluften dåligt, där uppnås bara en grundtemp av ca 15 grader utan tillskott.