Jag hade oförståndet att koppla in en gammal lampa utan att först kontrollera den grundligt och orsakade en kortis som utlöste en fas och en säkring. Ett par sekunder efter jag har ryckt ut den felaktiga lampan poppar det till i köket och jag kastar mig på huvudbrytaren.
Efter att ha bytt säkringen inne och fasen ute slår jag på strömmen igen. Ledsen i taket flimrar, värmepumpen verkar gå igång och svarar på fjärren. Något poffar i köket. Slår av strömmen.
Kopplar ur precis allt och slår av. Elektriker kontrollerar att allt är som det ska.
Ström på, inga problem.
En led-taklampa i köket sönder, en kaffekapselmaskin har gjort sitt. Värmepumpen stendöd både inne och ute-del. Dator och adsl-modem har mirakulöst klarat sig. Tvättmaskin och micro verkar ok.
Varmvattenberedare ökänd status, finn en del varmt i magasinet än.
Hur pass kört är det med den värmepumpen, cirka 2 år gammal ? Lönt att reparera ?
Hej!
Du kan ju börja med att kolla om det eventuellt finns glassäkringar att byta i inne/ute-del?
(Kolla i sprängskisserna i manualen online/eller som följde med produkten).
Min mikro dog efter att jag smällde igen mikrodörren i affekt, dvärgbrytaren trippade, huvudsäkringen gick för den fasen och det gick inte att få liv i mikron.
Hittade tillslut glassäkringen djupt i mikron, och den var brunnen.
Bytte, och då funkade den igen!
Värt att kolla upp i allafall!
Edit: Jag kommer i allafall aldrig mer att smälla igen dörren på mikron....