0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Bara passerat 14 timmar Eftersom du hr en värmepump idag så bör du ha en god uppfattning om vilken effekt du behöver. Moderna med samma effekt bör vara ännu bättre på vintern än din nuvarande. Nibe F2120 är en av de bästa i dagsläget. CTC Ecoair 600 är ny och min förhoppning är att den kan matcha F2120 i effektivitet.
Jag tycker NIBE är värd lite mer beroende på verkningsgrad/COP, storlek, mått och vikt på såväl ute-som innerdel samt styrsystem och dokumentation. Markstativ är inbyggt för NIBE men det behövs ett fundament för alla LVVP utedelar att stå stadigt på. Men Mitsubishi har gjort ett rejäl uppryckning med de nya utedelar som introducerades förra året. Service och support är också viktigt så man bör kolla att det märke man väljer har en installatör och service-firma på rimligt reseavstånd.
Vi har bara bott i huset under 4mån så har inte riktigt koll på vad vi behöver för effekt ännu. Mer än att det är svindyrt just nu då nuvarande mest står och larmar.Kollat på dessa två paket nedan. Är NIBE så mycket bättre så det motiverar prisdiffen? Får även med stativ och fjärr till Mitsubishi då jag är medlem i villaägarna.https://www.polarpumpen.se/luft-vatten-varmepump/nibe/f2120-12-och-vvm-320-nibehttps://www.polarpumpen.se/luft-vatten-varmepump/varumarken/mitsubishi-electric/mitsubishi-shw80-ecodan
Om jag inte missminner mig så klarar Mitsubishin endast 60 grader i framledningstemperatur. Kontrollera på din Sanyo vad du behöver i ditt hus.Med vänlig hälsningD
Hur kan man kolla det? Helt novis på detta så förklara gärna
Om du sätter igång din Sanyo så kan du på vald värmekurva läsa av vad för framledning du behöver den kallaste dagen på din ort. Mvh D
Max 50 framledningstemperatur är inte särskilt imponerande men det var nog så på äldre luftvattenvärmepumpar. Frågan är vilken framledningstemperatur som krävs i ditt hus för att hålla uppe rumstemperaturen vid DVUT på orten där huset finns? DVUT betyder dimensionerande vinterutetemperatur och finns i en tabell för de flesta större orter i landet.
Fattar inte riktigt hur man ska tyda en sådan mall. Stod lattitud 57,67 och longitud 11,96Är det lattitud som räknas då lr?