Click Here!
Click Here!
Annonsera här
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
Kampanj från Polarpumpen!.
Varför betala dyrt för nåt enkelt?

Författare Ämne: Vp starter  (läst 148 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Svedda

• Gäst
Svedda
Vp starter
« skrivet: 13 februari 2019, 14:05:53 »
Hej

Försöker få ner kwh på en 1225-12. Reagerade först på att eltillskott gick in vid redan några minus. Cirkpumpen har varit inställd på 3, vilket har resulterat i litet delta på kanske 4. Ställde cirkpumpen på läge 2 och nu på 1, vilket har medfört delta på 5 och nu på 6. Fördelen har varit att jag kunnat minska finjusteringen från +3 till -1. Kwh sjunker men givetvis också pga det mildare vädret. VP starterna ligger dock nu på ca 40st/dygn (temp ute -4-0) Tidigare på ca 23, tror att d var på läge 3 på cirkpumpen.

Till frågan, ska jag öka cirkpumpen till 2 för att få färre starter men ett sämre delta och förmodligen också plussida på finjustering. Eller är det dags för att laborera med gradminuter, eller kanske andra förslag.

Utloggad Carl N

• Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • Antal inlägg: 22968
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Vp starter
« Svar #1 skrivet: 13 februari 2019, 14:38:02 »
Hej!
Jag anser att det är bättre med ett delta på 6 C och att du börjar öka på VP-°min.
Tänk på att även öka TS-°min till minst 5 x VP-°min.
NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
---------------------------------------------------------------------
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi ppnar din e-postklient

Annonser

Lär dig allt om värmepumpar!
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Värmepumpar i Stockholm
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Click Here!
Click Here!
Annonsera här
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
Kampanj från Polarpumpen!.
Varför betala dyrt för nåt enkelt?

Use CS Theme