0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Hejsan.Jag ska bygga hus om ca 210 kvm och funderar lite på värmesystem. Bergvärme hade väl varit trevligt, men det kostar ju även på rätt mycket mer (husbudgeten är redan rätt ansträngd), och antar att det även blir en svår investering att räkna hem om man bor i södra delarna av landet. Om man kollar frånluftsvärmepumpar så är det väl NIBE 860 och CZ EX65 som klarar att värma +200 kvm enligt spec. Jag är rookie inom området så skulle gärna ta emot lite info och höra om erfarenheter gällande dessa två pumpar, och gärna om någon som har pillat på båda. Vad jag har läst så har väl inte alla varit överdrivet nöjda med support och service när deras CZ har krånglat, sen har ju NIBE 3 års garanti jämfört med ComfortZone's 2 år.Tack på förhand!
@kwhalp: fattar inte vad du fick 750 ifrån....Oavsett, IVT 860 är väl egentligen också en Comfortzone, åtminstone tillverkad på licens. Vad gäller kapacitet så kan båda leverera mer än dom "traditionella" pumparna men EX65 är den som kan ge mest av alla (6.5 kW). Jag hade för den husstorleken valt en EX65 om jag inte hade haft budget för bergvärme. I nybyggda hus med god isolering och i södra halvan av Sverige så är troligen flvp ett bra ekonomiskt val. Både IVT och Comfortzone erbjuder långa garantier/försäkringar som täcker självrisk och värdeminskningNibe 750? Nej tack, läs gärna Pablos senaste kommentar som bekräftar känslan: "Nibe 750 är överrepresenterad när det gäller felanmälningar"https://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=69096.msg728544#msg728544
God morgon!Det stämmer att jag yrade ihop det lite på morgonen igår, det skulle vara IVT 860. Jag var inne på en Nibe 750 men Nibe rekommenderade mig att inte att sätta in denna då jag hade större än 200 kvm. Så därför jag nu spanar på IVT 860 och CZ EX65.Pumpen kommer att sitta brevid köket så antar att det är där sen kommer att störa som minst. Vi är tre pers som ska samsas om 210 kvm som är den totala ytan, 105 kvm per plan. Garage kommer bli fristående men jag har väl inte tänkt helt klart hur jag ska värma det, men kanske nån mindre luft-luftvärmepump.2 duschar och ett badkar, ingen bastu. Torktumlare kommer det bli. Sen blir det väl ”lagomnivå” på elektronik och datorer, har inget överdrivet intresse i sånt.Tror inte att vi är så värst frusna av oss, men om nån skulle bli det så får väl den ta ett pass vid kaminen och elda på.