0 medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.
Jorden är inte ansluten, den är felkopplad i brytaren. Dom "kopplingsklämmor" som jorden är kopplad på har ingen intern förbindelse utan är rena överkopplingsplintar där man ska ansluta bägge jordledningarna under samma "skruv". Är trådarna så långa att dom når drar du den ena "under" brytaren och kopplar ihop dom, når dom inte till andra sidan brytaren så får du skarva i en bit mellan kopplingsklämmorna.
Den som gjort den anslutningen med att bryta jorden och antagligen varit helt omedveten om detta - har inte haft en susning vad som kopplats Det skall inte vara några strömförande höljen någonstans Jag skulle anlita en elektriker direkt och se över installation och även göra en isolationsprovning för att se så att det inte är några läckströmar.
Jordförbindelsen ansluten över X är tveksam Som nämnts tidigare så finns det en avsedd plats för förankring av jordledare i kopplingen, skruvförband nere till vänster i bilden.Kanske är någon på forumet som är auktoriserad inom el som kan ge svar Min tanke när jag skrev att jag skulle anlita en elektriker är att se över lednings dragning/el central och funktion på jordfelsbrytare. Om den som gjort kopplingen som visades har varit i farten med mer kopplingar vet man inte hur det är gjort.
Eftersom jag är en auktoriserad elinstallatör tror jag att du kan lita på dom råd jag ger angående elinstallationer. Och den bygling du utfört duger gott och väl så du kan spara in dom hundringar som du skulle lagt på en elektriker.Om du kopplar över på X eller på den andra "plinten" spelar ingen roll det är att det är en bra förbindelse som är viktigt, och det blir det oavsett vart du kopplar.