Click Here!
Annonsera här
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
Kampanj från Polarpumpen!.
Varför betala dyrt för nåt enkelt?
 

Författare Ämne: Fighter 310P har börjat dra oerhört mycker effekt och den skäms inte  (läst 1068 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Voxmon

  • Gäst
Hej,

Flyttade i somras in i ett 1 1/2 plans hus på 155 kvm som värms med flvp av typen fighter 310p. Jag vet att pumpen är 15 år och sjunger på sista versen.

Sista två månaderna har effektförbrukningen skjutit i höjden, även jämfört med vad tidigare ägare förbrukade i januari förra året. Då var dom två vuxna och två tonåringar medan vi är 2 vuxna, en treåring och en 3 månaders.

Igår följde jag effektförbrukningen över dagen och noterade att vi gör av med typ 3 kw i timmen, även när vi i princip inte har någonting igång förutom värmepumpen. Inatt när vi sov gjorde vi på 9 timmar av med 45 kw. Det är ju en 9 kw elpatron i, jag tycker den får jobba ovanligt ofta, även när vi varken använt särskilt mycket varmvatten eller när det är särskilt kallt.

Vi har också haft problem med säkringar som skjuter då och då.

Jag börjar misstänka att pumpen kan ha gjort sitt, eller kan det vara någon inställning jag felinställd? Vi har typ 21 grader varmt inne. Är inte förbrukningen oerhört hög?

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 3574
  • Kön: Man
Hej! En stor del av årets elförbrukning sker under vintermånaderna, särskilt med en liten värmepump märks det. Kan vara t.ex. 2500 kWh i januari och 500 kWh i juli. Kompressorns el-effekt på 310P är bara 550 W och den ger ca 1,7 kW värme, men under hela året sparar den runt 7000 kWh på el-fakturan. Det man ska kolla är att förångnings- och avluftstemperaturena på kanal 04 och 05 ligger mellan 0-10 grader när kompressorn gått minst några minuter. Då gör kompressorn sitt jobb. Att säkringar löser ut då och då behöver undersökas närmare.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 2 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 8154
För att veta vad som är rimligt behöver man veta när huset är byggt, var det ligger och vilken utetemperatur det var i natt.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Voxmon

  • Gäst
Voxmon
SV: Fighter 310P har börjat dra oerhört mycker effekt och den skäms inte
« Svar #3 skrivet: 08 februari 2019, 09:14:48 »
För att veta vad som är rimligt behöver man veta när huset är byggt, var det ligger och vilken utetemperatur det var i natt.

Huset är byggt 1985, det ligger utanför Karlstad och det var typ nollan inatt.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 8154
Jag tycker inte elförbrukningen är orimlig med tanke på utetemperatur och husets ålder och storlek.

Ett problem med att utvärdera om värmepumpen fungerar som den ska utifrån elförbrukningen är att värmepumpen har så låg kapacitet. Behöver huset 4 kW värme och värmepumpen fungerar som den ska blir elförbrukningen ca 2,8 kW om värmepumpen fungerar och 4 kW för enbart elpatrondrift om den inte fungerar. El till kyl, frys, elektronik i viloläge och ventilationsfläktar gör att det svårt att se hur värmepumpen fungerar utifrån elförbrukningen. Joshts rekommendation är säkrare.

Man brukar räkna med att en normalfamiljs varmvattenförbrukning drar 5000 kW vilket blir 0,57 kW i snitt. Värmepumpen kan ge 1,7 kW utan eltillskott. Det betyder att det blir inte så mycket mer än lite över en kW kvar för att värma huset. Det är rimligt att elpatronen är inkopplade en stor del av tiden.

Att säkringarna går kan ha att göra med att belastningen är snedfördelad över faserna, att den elpatron som först går in ligger på samma fas som matar vattenkokare eller annan storförbrukare.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Mr.Hammer

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm/Täby
  • Antal inlägg: 127
  • Kön: Man
Har en modernare variant av 310 och här går det åt nu i dagarna, runt nollan,
ca 40 Kwh per dygn! Verkar som din kompressor inte fungerar

Se min profil
Nibe F370 (2018)           Tidigare 310P (2005)
Värmekurva 10 Förskjutning -2
Inne- och utomhusgivare 20,5 grader
Driftläge: Auto och Smart Price adaption
Mjukvara 9071R3 och Nibe Uplink
Ventilationskalibrering och rengöring (2018)
Ventilation 50%
Avluft ca 0-+1!!! Kontinuerligt Vinter
Inga avfostningar!!
Cirkulationspump ändrad från III till II
Välisolerat hus 111kvm i 2 plan,
Energiklass C,  2 personers hushåll 
Eldriven golvvärme i hall, nedre och övre badrum
Totalförbrukning 7.700 kWh/år
Snitt per dag 21 kWh/år
Timmätning

Utloggad DonPablo

  • Absolut ingen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Boden
  • Antal inlägg: 923
  • Kön: Man
har elpatronens kontaktor fastnat i draget läge?
125kvm 1/½ plans hus med en Nibe F1245-6 cu kopplad mot Nibe ukv100, och radiatorer, samt ivt LLVP som värmer garaget.
Värmepumpar i all ära, pillar mest i nibe, har du någon fråga, hör gärna av dig, svarar i mån av tid!

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 3574
  • Kön: Man
Om kontaktor 10 fastnat i dragit läge skulle den teoretiskt dra runt 150 kWh/dygn men det kommer inte att hända eftersom temperaturbegränsaren går in och bryter strömmen till el-patronen vid ca 90 grader i tanken.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 2 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 8154
I natt när vi sov gjorde vi på 9 timmar av med 45 kw.

Har funderat lite över förbrukningen. Om vi antar att kompressorn inte fungerar och att all förbrukad el värmer hus går det åt 5 kW när det är ungefär noll grader ute. Dimensionerande utetemperatur är ungefär -18. Då bör huset dra ca 10 kW. Det betyder att huset behöver ca 25000 kWh värme per år exklusive varmvatten. Det är för mycket för ett hus på 155 m2 byggt på 80-talet. Fungerar kompressorn blir det ännu högre värde då huset i så fall drar över 2 kW mer vid -18. Det måste vara något fel på mätningen.  Förbrukningen på 3 kW som mättes på dagen är rimligare.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Voxmon

  • Gäst
Voxmon
SV: Fighter 310P har börjat dra oerhört mycker effekt och den skäms inte
« Svar #9 skrivet: 08 februari 2019, 19:42:12 »
Har funderat lite över förbrukningen. Om vi antar att kompressorn inte fungerar och att all förbrukad el värmer hus går det åt 5 kW när det är ungefär noll grader ute. Dimensionerande utetemperatur är ungefär -18. Då bör huset dra ca 10 kW. Det betyder att huset behöver ca 25000 kWh värme per år exklusive varmvatten. Det är för mycket för ett hus på 155 m2 byggt på 80-talet. Fungerar kompressorn blir det ännu högre värde då huset i så fall drar över 2 kW mer vid -18. Det måste vara något fel på mätningen.  Förbrukningen på 3 kW som mättes på dagen är rimligare.

Tack. Jag uppskattar att ni tar er tid att svara, även om svaren varierar från att effekten är fullt normalt till att vara fel på mätningen.

Hur det kan vara fel på mätningen förstår jag inte, har skrivit upp exakt elmätarställning vid klockan 23.00 och 08.00. Det skiljde då 45 kw och jag har inte haft igång något annat på natten. Visst några apparater i stabdby, kyl o frys på men stängda, sen möjligtvis några kw till golvvärme på typ 6 kvadrat. Förra januari förbrukade man omkring 2000 kw, i år förbrukade vi 3000 kw trots att vi var borta en vecka. Jag kan inte koppla förbrukningen till något annat än flvp när jag försöker köra uteslutningsmetoden...

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 8154
Håller med om att elmätarmetoden bör ge rätt resultat. Problemet är att jag tycker att ett modernt hus inte ska dra så mycket el även om kompressorn står still. Det blev ett värde som hade passat bättre för min svärmors lika stora hus byggt 1923.

Läs av temperaturerna Josht nämnde, de är viktigare än elmätaren när det gäller att avgöra om det är något fel.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 6473
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
Och inget läckande varmvatten?
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Voxmon

  • Gäst
Voxmon
SV: Fighter 310P har börjat dra oerhört mycker effekt och den skäms inte
« Svar #12 skrivet: 08 februari 2019, 21:01:47 »
Om kontaktor 10 fastnat i dragit läge skulle den teoretiskt dra runt 150 kWh/dygn men det kommer inte att hända eftersom temperaturbegränsaren går in och bryter strömmen till el-patronen vid ca 90 grader i tanken.

Tog precis en dusch så tempen i tanken är nere på 45 grader. Kanal 4 säger nu 11 grader och kanal 5 säger 21 grader. Vad innebär det?


Utloggad DonPablo

  • Absolut ingen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Boden
  • Antal inlägg: 923
  • Kön: Man
Förångningstemp 11 grader, och avluftstemp 21
kontaktor 67 har du ju också, de är på 2 eller 3kw beroende på inkoppling.
125kvm 1/½ plans hus med en Nibe F1245-6 cu kopplad mot Nibe ukv100, och radiatorer, samt ivt LLVP som värmer garaget.
Värmepumpar i all ära, pillar mest i nibe, har du någon fråga, hör gärna av dig, svarar i mån av tid!

Voxmon

  • Gäst
Voxmon
SV: Fighter 310P har börjat dra oerhört mycker effekt och den skäms inte
« Svar #14 skrivet: 09 februari 2019, 08:56:58 »
Förångningstemp 11 grader, och avluftstemp 21
kontaktor 67 har du ju också, de är på 2 eller 3kw beroende på inkoppling.

Jo jo men är värdena normala?

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 8154
Nej, gick kompressorn när avläsningen gjordes? Bägge temperaturerna ska vara betydligt lägre när värmepumpen går som den ska göra.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 3574
  • Kön: Man
Kanal 4 säger nu 11 grader och kanal 5 säger 21 grader. Vad innebär det?

Det innebär att värmepumpen inte fungerar som den ska då avluftstemperaturen är så hög trots kompressorn går. Fortsätter den så även efter ett tag till? Kan t.ex. vara sliten kompressor, brist på köldmedia eller fel på expansionsventilen.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 2 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Voxmon

  • Gäst
Voxmon
SV: Fighter 310P har börjat dra oerhört mycker effekt och den skäms inte
« Svar #17 skrivet: 09 februari 2019, 10:21:29 »
Och inget läckande varmvatten?

Jag tappar i alla fall inget tryck i systemet för på värmepumpen är det oförändrat. Jag har svårt att se vad det skulle vara då, skulle det kunna läcka typ i golvvärmen utan att jag tappar systemtryck eller märker det på annat vis?

Voxmon

  • Gäst
Voxmon
SV: Fighter 310P har börjat dra oerhört mycker effekt och den skäms inte
« Svar #18 skrivet: 09 februari 2019, 10:26:24 »
Det innebär att värmepumpen inte fungerar som den ska då avluftstemperaturen är så hög trots kompressorn går. Fortsätter den så även efter ett tag till? Kan t.ex. vara sliten kompressor, brist på köldmedia eller fel på expansionsventilen.

Jag är i ärlighetens namn lite för obildad på detta för att avgöra när kompressorn gått. Tänkte igår att om jag tar en varm dusch så att pumpen behöver värma vattnet igen borde det innebära att kompressorn behöver jobba. Kan jag se det på nåt annat vis?

Jag gick och kollade värdena nu igen bara för att. 4: 11 och 5: 19. Men nu har jag ingen aning om huruvida kompressorn varit igång eller ej.

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 3574
  • Kön: Man
Man behöver titta till värmepumpen t.ex. minst var 15:e minut för att följa vad som händer efter att man har duschat. Hörs tydligt om kompressorn går eller ej. Verkar som det är dags att anlita kyltekniker med specialitet på brännbara gaser som kan mäta arbetstrycken...
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 2 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Voxmon

  • Gäst
Voxmon
SV: Fighter 310P har börjat dra oerhört mycker effekt och den skäms inte
« Svar #20 skrivet: 09 februari 2019, 10:54:16 »
Man behöver titta till värmepumpen t.ex. minst var 15:e minut för att följa vad som händer efter att man har duschat. Hörs tydligt om kompressorn går eller ej. Verkar som det är dags att anlita kyltekniker med specialitet på brännbara gaser som kan mäta arbetstrycken...

Ok, jag får följa den under en tid efter nästa dusch så får vi se. Jag har ju en lampindikering som säger kompressor i drift, den lyser kontinuerligt och har så alltid gjort men det kanske inte innebär att den jobbat.

Det tråkiga är att vi hade tekniker här i november för jag fick ingen värme i grabbens rum, då var de inga fel på kompressorn men fick koppla om rören på övervåningen för dom var seriekopplade, plus att jag fick byta expansionskärl för trycket varierade väldigt mycket.

Överväger att snart byta pumpen, vet att grannar har bergvärme så överväger det men skulle det krävas ett orimligt ingrepp på huset och systemet för att byta till bergvärme?

Tack för all hjälp, ni är guld för mig.

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 3574
  • Kön: Man
Jo det är bra att då titta till värmepumpen ganska ofta och läsa av kanalerna 1-11 samt lyssna hur den går. Att lysdioden för kompressor eller el-patronen lyser innebär bara att styrsystemet vill att dessa ska gå, inte att de faktiskt gör det och ger värme.

När expansionskärlet tappar trycket kan man ofta pumpa in luft in i gummibälgen igen så förtrycket återställs. Att radiatorerna är seriekopplade i huset ska inte vara något problem om de är rätt dimensionerade från början.

Följ helst upp er energiförbrukning under minst ett år för att få underlag till val av ny värmelösning. Bergvärme eller luftvattenvärme kan löna sig men  det blir oftast en lång återbetalningstid när man har ett modernt isolerat hus med frånluftsvärmepump.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 2 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Voxmon

  • Gäst
Voxmon
SV: Fighter 310P har börjat dra oerhört mycker effekt och den skäms inte
« Svar #22 skrivet: 09 februari 2019, 11:52:02 »
Jo det är bra att då titta till värmepumpen ganska ofta och läsa av kanalerna 1-11 samt lyssna hur den går. Att lysdioden för kompressor eller el-patronen lyser innebär bara att styrsystemet vill att dessa ska gå, inte att de faktiskt gör det och ger värme.

När expansionskärlet tappar trycket kan man ofta pumpa in luft in i gummibälgen igen så förtrycket återställs. Att radiatorerna är seriekopplade i huset ska inte vara något problem om de är rätt dimensionerade från början.

Följ helst upp er energiförbrukning under minst ett år för att få underlag till val av ny värmelösning. Bergvärme eller luftvattenvärme kan löna sig men  det blir oftast en lång återbetalningstid när man har ett modernt isolerat hus med frånluftsvärmepump.

Problemet var att grabben inte fick värme i sitt rum om inte vi hade full fräs i vårt sovrum. Det blev lite grann som att sova med en filt, drog man upp den över öronen frös man om fötterna o tvärtom.

Tolkar ändå mina värden som att kompressorn inte funkar som den ska. Att byta den är väl nästan halvvägs till en ny pump och då måste jag fundera kring om jag ska ha samma typ av system och byta igen om 15 år eller hur jag vill göra.

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 3574
  • Kön: Man
Om ni hade den typen av problem med elementen/radiatorerna låter det som att kopplet var felställt i ert sovrum. I ettrörssystem ska ca 2/3 av flödet gå direkt vidare via by-pass i kopplet till nästa element/radiator. Vissa koppel går att ställa om mellan ettrör och tvårör med en liten insexnyckel.

Om er 310P är kaputt nu så är förmodligen det mest ekonomiska att byta till en NIBE F730 eller motsvarande modell från Comfortzone eller IVT. Ett annat alternativ kan vara att reparera 310P med 360P reservdelskompressor och expansionsventil etc. samt att även installera en luftluftvärmepump som komplement till värmen och även för kyla på sommaren.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 2 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Voxmon

  • Gäst
Voxmon
SV: Fighter 310P har börjat dra oerhört mycker effekt och den skäms inte
« Svar #24 skrivet: 09 februari 2019, 12:55:14 »
Om ni hade den typen av problem med elementen/radiatorerna låter det som att kopplet var felställt i ert sovrum. I ettrörssystem ska ca 2/3 av flödet gå direkt vidare via by-pass i kopplet till nästa element/radiator. Vissa koppel går att ställa om mellan ettrör och tvårör med en liten insexnyckel.

Om er 310P är kaputt nu så är förmodligen det mest ekonomiska att byta till en NIBE F730 eller motsvarande modell från Comfortzone eller IVT. Ett annat alternativ kan vara att reparera 310P med 360P reservdelskompressor och expansionsventil etc. samt att även installera en luftluftvärmepump som komplement till värmen och även för kyla på sommaren.


Fixar man att byta kompresspr och expansionsventil själv?

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 3574
  • Kön: Man
Nej, det är ett ganska avancerat jobb som kräver en kyltekniker med extra licens för brännbara kylmedia eftersom det är R290 propan i dessa värmepumpar. R290 räknas som miljövänligt så det är ju bra i alla fall.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 2 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad DonPablo

  • Absolut ingen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Boden
  • Antal inlägg: 923
  • Kön: Man
ja 4an ska vara lägre än 5an 21 är ju tempen på luften från huset, och 4 är tempen på luften den blåser ut, så den har tagit tillvara på 10 grader, går säkert få ännu lägre, kan ha varit en avfrostning nyligt.
125kvm 1/½ plans hus med en Nibe F1245-6 cu kopplad mot Nibe ukv100, och radiatorer, samt ivt LLVP som värmer garaget.
Värmepumpar i all ära, pillar mest i nibe, har du någon fråga, hör gärna av dig, svarar i mån av tid!

Utloggad mysman

  • Ännu inte på något vis
  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 359
  • NIBE F370 -15, Klimatzon III
Nej, Kanal 4 är förångare och 5 är avluft. De skall hänga nära samman, gärna under 5-6 grader. Optimalt runt 0-1 grader.

Att det skiljer så mycket emellan tyder på att förångarens temp är väldigt ojämn och kan bero på kylmedelsbrist alt. läckage i förångaren. Ett inte ovanligt problem, som sedan gör att kompressor går varm och slits hårt och kan behöva bytas den med.
Frånluftspump NIBE F370   Värmekurva 7(+1), punkt 14°(-3°)
Fläkt 65%, fläktsynkdrift 55%, Värme av >16° dygnsmedel (50% fläkt via X7), Elpatron av >13° dygnsmedel (trendb.gräns 6°), Transfertid 45 min. Ext.termostat -12° eller lägre = Fläkt 60% & vv 50°-51°(AUX), vv-Ekonomi start 46°/stop 52°, CP läge II, G3 luftfilter (20mm)

Utloggad DonPablo

  • Absolut ingen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Boden
  • Antal inlägg: 923
  • Kön: Man
Aaah my bad, blandade ihop frånluft och avluft, ja avluften bör väl ligga ganska när förångartemp på dessa maskiner, de har ju inte så mycket effekt.
« Senast ändrad: 09 februari 2019, 19:32:07 av DonPablo »
125kvm 1/½ plans hus med en Nibe F1245-6 cu kopplad mot Nibe ukv100, och radiatorer, samt ivt LLVP som värmer garaget.
Värmepumpar i all ära, pillar mest i nibe, har du någon fråga, hör gärna av dig, svarar i mån av tid!

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi ppnar din e-postklient
 


Annonser

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Värmepumpar i Stockholm
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Click Here!
Annonsera här
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
Kampanj från Polarpumpen!.
Varför betala dyrt för nåt enkelt?

Use CS Theme