Hej,
Min värmepump har snurrat i drygt 11 år helt utan problem, men nu har den plötsligt börjat värma på så att vi har 27 grader inomhus och väldigt varmt varmvatten hela tiden.
Jag gjorde i höstas en liten förändring av värmen genom att göra en finjustering för det brukar vara lite kallt när det är en 5-10 plusgrader. I helgen när det var kallare så ändrade jag på grund av det värmekurvan så den blev lite flackare, eftersom det blev för varmt när det var kallt.
Jag har svårt att tro att jag har gjort något fel, men det ska inte uteslutas. Det känns som att det är någon givare som är fel, eller att något har blivit fel i reglersystemet. Igår provade jag att vrida ner värmekurvan nästan ett helt steg till, men den fortsätter att gå ändå. Det verkar inte spela någon roll vilken inställning jag har.
Är det någon som har ett förslag för felsökning?
Jag inser att jag borde ha skrivit ner alla temperaturer, men jag får komplettera med det när jag kommer hem från jobbet. För tillfället har jag stängt av pumpen, värmen kommer räcka gott och väl för att hålla huset varmt över dagen.
/Johan