Hejsan alla glada!
Jag är ny på forumet och har en fråga om min LVVP.
Jag byggde nytt under 2018 och satte då in en Luft/vatten VP Mitsubishi SHW 112. Ingjuten golvvärme i hela huset.
Nu till frågan:
Vid installation satte jag in en trådlös kontroller med rumsgivare. Denna givaren är kopplad till VP med wifi och kör således på börvärme och inte värmekurva. Vi har superöppen planlösning så det funkar bra för oss. Dock så har jag aldrig justerat in golvvärmeslingorna utan de har varit fullt öppnade allihopa. Jag läste häromdagen på dokumentationen jag fått av LK och såg att det fanns ett justeringschema med flödesnivåer för varje slinga. Jag tänkte att jag ställer väl in det då men märkte snabbt att jag inte har tillräckligt högt tryck i systemet för att uppnå det flödet som står på schemat. Jag har endast VP kopplad till föredelarskåpet, ingen extra cirkulationspump. Min fråga blir således om jag tappar effekt i systemet när flödet är för lågt? Jag har ännu inte kopplat på golvvärmen på övervåningen och när detta görs borde trycket sjunka ytterligare.
Tappar jag effektivitet i systemet när flödet inte uppnår det rekommenderade värde som LK rekommenderat, sparar jag pengar på att sätta in en extra cirkulationspump?
MVH
David