Hei,
Jeg har en riktig gammel VP fra år 2000 som jeg har utført en del ombygginger på. Det første jeg gjorde var å koble ut el-kolbe til forbruksvann i den dobbelmanetlede VVB. Jeg monterte en ekstra VVB som jeg koblet i serie med uttaket til forbrukvannet.
Forbruksvannet i den dobbelmantlede VVB blir varmet opp til VB-ut temperatur, og varmes opp med el-kolben i den "ekstra VVB". Jeg bruker da kun EL til å varme opp differansen mellom VB-ut og ønsket temperatur på den ekstra VVB. DEt vil si at vannet som kommer inn i den ekstra VVB jeg monterte er ca 35-40
, slik at den ekstra VVB varmer fra 35-40 celsius og opp til 70 celsius.
Jeg har aldri hatt problemer med for lite varmtvann etter denne ombyggingen.
Jeg har også bygget min on/off VP til inverter drift, der jeg har en PID regulator som måler på VB-ut, og gir et 4-20mA signal til inverteren for å justere pådraget. Denne ombyggingen funker som faen
Jeg regulerer min on/off scrollkompressor mellom 40 og 70Hz. Jeg har ikke hatt behov for mer enn 70Hz. Jeg ombygget min VP i 2012.
Mitt hovedbudskap er at de dobbeltmantlede VVB ikke har noen termisk isolasjon mellom VP magasin og forbruksvann. Å separere varm vann forbruk til en ekstra VVB gjør at man bruker EL til å varme opp forbruksvannet.