0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Om det droppar hela tiden kan det vara säkerhetsventilen som inte är OK, typ nått skräp i käglan.Man kan försöka spola rent genom att öppna ventilen och spola rent.Men min gissning är att expansionskärlet inte funkar som det ska.Typ att det har tappat luften eller är trasigt, det finns många trådar om detta i forumet om man söker.
Det är normalt att det läcker ut lite vatten från tappvattnets säkerhetsventil när varmvattenberedaren värms upp. Om det smådroppar hela tiden så är det något fel, men det ska å andra sidan inte påverka trycket i värmesystemet.Jag gissar på expansionskärlet.
Om trycket har pendlat mycket misstänker jag expansionskärlet. Om det kommer vatten när man trycker in stiftet i mitten på luftventilen på expansionskärlet är gummibälgen trasig. Kommer det luft eller ingenting kan det gå att pumpa upp lufttrycket med en pump för sådan ventil. Ska vara ett förtryck på 0,5 bar som man kan pumpa upp samtidigt som man håller säkerhetsventilen för värmevattnet öppen och tittar på pumpens manometer. Kan bli så att man pumpar in tryck i bälgen och sedan får man testa om trycket pendlar mindre i pannan och kanske pumpa lite till.
Varför inte lina och kitta först och lägga den nya inom räckhåll?Då slipper man ha nån där som står i vägen
GT3:2 (övre) och GT3:3 (undre) mäter temperaturen på värmevattnet längre ner i det dubbelmantlade utrymmet mellan innertank och yttertanken.