Halloy!
Jag upptäckte i morse att vår VP såg ut att vara helt död, men fläkten lät och snurrade trots allt. Kollad alla säkringar och de var hela. Efter lite sökningar hittade jag denna tråd, som ger en fingervisning om vad som är orsaken
https://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=64220.0, dvs att vattnet har blivit för varmt.
Vi har bott i huset drygt 2,5 år, med tre vintrar och har aldrig tidigare haft problem. Huset är från -91, men pumpen verkar vara utbytt för denna 310p är från 2015. Mycket tyder på att kompressorn har kanske givit upp
Jag har haft pumpen avstängd i princip hela dagen, och då och då startat den för att se om den går igång med displayen eller inte. Än så länge ingen display igång. Jag har känt på de olika "ingångarna" för termostaterna o de är varma, den högt upp vid säkerhetsventilen (52) är skållhet. Misstänker att vattnet fortfarande är för varmt.
Hur länge borde man behöva vänta, eller skall jag tappa ur varmvatten för att skynda på processen?
Om nu kompressorn är sönder, vill jag tillfälligt köra på el-patronen för att slippa i panik hitta ny VP eller byta ut kompressorn, måste jag i sådant fall köra på strömställarläge eller borde även elektroniken o diskplayen funka men bara köra på el-patron?
Hur kan jag konstatera om det är kompressorn eller om det är något annat som är fel? Om det är kompressorn, är det värt att byta eller skall man ta och byta ut hela VP'n istället? Trots allt är ju nuvarande VP ca 13 år.
Tacksam för all hjälp och idéer ni kan bidra med för att lösa mitt problem!
Mvh,
Peter