Fick min HE12-SPK installerad mitt sep och köpte Classemätare i dec. I jan drog den 953 kW i snitt. Feb så här långt 880 kW. Fick nytt kretskort mitt jan och har inte sett någon förändring. Tycker den avfrostar alldeles för ofta. Mer än en gång / timme vid temp runt nollan. Något mera sällan mellan 0 till -5 gr. De få ggr vi har haft kallare än -5 gr här i Skåne kunde det ta upp till 4 timmar mellan avfrostningarna. Mellan avfrostningarna visar Classemätaren mellan 500 - 750 W/ timme nästan oberoende av utemperatur. Vid avfrostningarna går mätaren momentant upp till 1650 W.
Energiförbrukningen totalt i huset minskade med 700 kW i okt, 800 kW i nov, 1000 kW i dec och 1000 kW i jan jämfört med månadssnittet räknat på de sista fjorton åren. Har inte behövt någon stödvärme ner till - 16 gr, som är det kallaste vi haft. Då klarade pumpen att hålla minst 21 grader i hela huset. Jag tror vi skulle klara oss med pumpen som enda värmekälla till minst - 20 gr !!
Kalkylen pekar helt klart på att pumpen är betald på 3 år (betalade 17 500 kr för rubbet inkl installation) och jag är egentligen väldigt nöjd men har känslan att styrningen av avfrostningsfunktionen är programmerad av en övervintrad Cobol-programmerare med tumvantarna på !!!!