0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Nu har jag kollat vad några certifierade Mac-verkstäder vill ha för att byta batterierna i min Macbook Pro sent 2013.Alla vill ha den ett par dagar för att plocka isär, beställa delar och montera. De hävdar att batterierna är en enhet tillsammans med skalet där tastaturen sitter....I Sverige t.ex 4065kr +20mil tor 2ggrI Norge 3600 resp 5965 NOK dvs 3900-6400SEK + 6mil tor 2ggrDet finns många beskrivningar hur man kan göra det själv på nätet. Batterierna är hårt limmade inne i chassiet med dubbelhäftande tape och det ska ta max 2 timmar att göra bytet. Det gäller att antingen lösa upp limmet, bända loss dem med plastspackel eller skära längs tapen med något under batterierna. Smartaste tricket tycker jag var att använda tandtråd till det.Batteriet kostar 500 till 900kr beroende på nätbutik, allt från skojare till seriösa. Originalbatteri verkar inte finnas, i varje fall inte från Apple.Jag tänker ta risken att misslyckas....Hur skulle du göra?
En gång när batteriet verkade dåligt i min ajfån så laddade det ur helt och hållet, displayen släcktes.Laddade den full under natten utan att avbryta laddningen innan 100% och det gjorde susen.Sen funkade de betydligt bättre ett tag.Har för mig att just avbruten laddning innan 100% är förödande för laddbara batterier.
Sitter det annan typ av batteri på Apple telefoner eftersom dom inte fixar kyla
Jag tror inte det är slumpen som avgör att de jag åker skoter med och har Iphone inte klarar kylan batteri procenten går ner och till slut stänger dom av sig och det verkar gälla både nya samt äldre Iphone men visst finns det andra modeller som också stänger av sig men då har jag fått för mig att det gäller gamla modeller med uselt batteri från början. Tror inte Cat fixar kyla bättre än tex Samsung hade en Cat tidigare som jobb telefon och tror inte den var bättre än min privata Samsung men däremot vatten och stötar/slag lär dom klara bra.
Vem/vad orsakar att min Mac och min Iphone gör slut på batteriet mycket fortare på senare tid?Jag tycker att jag måste ladda batterierna oftare numera..kortare tid innan det är dags att koppla in laddsladd. -MacBook Pro (Retina, 13 tum, sent 2013) har OS High Sierra 10.13.6 med Safari Version 12.0.3 (13606.4.5.3.1)-Iphone 5S iOS med 12.1.2 (16C101)
Rätt imponerande att få en telefon att hålla 4-5 år
Jo fast med ett bra skal så håller telefonerna länge.Skulle nog säga att livslängden är längre på dagens telefoner då dom verkar gå i arv och återanvändas då t.ex. någon i familjen köper en ny.Tittar man på vad gamla telefoner av kända fabrikat är värda så inser man att att det finns en rätt stor andrahandsmarknad.
Usla batterier är det inte många iPhones som haft, däremot har dom haft en dålig batterileverantör på någon modell och åtgärdar dessa felaktiga batterierna på garantin. Apple ser både på serienummer och statistik om batteriet är av den dåliga typen. Min 6S är ett exempel på just den modellen som varit drabbad av det.
....... när jag råkade tappa den i spillolja. Sanerade den och fick igång den men displayen blev aldrig sig lik, .......