Jag bor i ett enplanshus på 101 kvm med oinredd källare på 90 kvm, byggt -65. Fram tills nyligt har allt varit original men nu har vi påbörjat renovering. Vi har haft problem med fukt och kyla i källaren och kalla rum på vintern. Huset byggdes med en oljepanna och en elpanna. Fram tills elpannan gick sönder för ett par år sedan har vi kört olja på vintern och el på sommaren. Sen elpannan gick sönder har vi bara kört olja. Huset har självdrag. Oljepannan har drivit detta genom att värma murstocken och suga ut luft i källaren via skorstenen. Det finns gamla eternitkanaler som drar ut luft från källaren via toalett, duschrum och tvättstuga. Inkommande luft kommer via väggventiler i pannrum, toalett, duschrum, bastu och tvättstuga. På entréplanet finns motsvarande kanaler från badrum och toalett. I köket finns en köksfläkt som f n är trasig. Nyligt har vi dränerat om grunden och isolerat med Pordrän. Idag kunde vi skrota oljepannan och har nu en Daikin bergvärmepump och har satt in två fläktkonvektorer i källaren, den mindre värmer "korridoren" med överspill till tvättstuga och gamla pannrummet. Garaget som är stort har fått en större. Källaren känns redan trevligare att vara i. Även entréplanet känns lite skönare. Stora delar av källaren under entréplanet har nu en temperatur på 20 grader mot tidigare 15-16 på vintern. Det finns en oinredd vind med 10 cm isolering av mineralullmattor. Planen är att ta bort den gamla isoleringen och lägga dit 40 cm lösull av cellulosa och nya fuktbromsar. Köket kommer att renoveras med ny köksfläkt. Eventuellt kommer fönster att bytas. När nu oljepannan inte längre värmer murstocken har förutspåtts mögel på vinden inom några år. Om isoleringen på vinden förbättras lär mögeltillväxt på vinden bli ännu mer sannolik sägs det. Luftombytet i både källare och entréplan påstås minska. Som lösning på detta har jag funderat på ett FTX-system men med vissa modifieringar som jag önskar få synpunkter på. Traditionellt ska alla ventiler för inkommande luft stängas med FTX. Luften sugs ut från våtutrymmen såsom badrum, toalett, tvättstuga. Jag vill ogärna gå in och hacka i de gamla eternitkanalerna från källaren. Däremot de från entréplanet är inte svåra att ta bort. Det betyder att jag inte vill koppla på kanalerna för utgående luft från källaren på FTX-systemet. I stället tänker jag mig att sätta PAX-fläktar på kanalerna från toalett, duschrum och tvättstuga för att om möjligt öka på utsuget av luft. Väggventilerna i duschrum, toalett, pannrum och tvättstuga får vara öppna sommartid eftersom det då inte kommer in kall luft. Vintertid skruvas dessa ventiler igen. En ventilationskanal skapas från vardagsrum via källartrappen ner till gamla pannrummet (kommer kanske att bli gillestuga) med en lite kraftigare fläkt som suger luft från vardagsrum ner till källarplanet och förser källarplanet med till-luft vintertid. FTX-systemet har till-luftskanaler till rummen i entréplanet: Sovrum 1, sovrum 2, vardagsrum, kök, arbetsrum men ingen kanal direkt ner till källaren. Köksfläkten kopplas inte in i FTS-systemet, däremot frånluftskanaler från toalett och badrum och dessutom en frånluftskanal i vardagsrummet mitt emot braskaminen. Till FTX-systemet kopplas ett värmebatteri och ett kylbatteri på bergvärmepumpen som hjälper till att snabbt ge värme vid önskemål om temperaturändringar vintertid (t ex höja natt-temperatur på morgonen när man vill ha dagtemperatur) och kyla sommartid. Frånluftkanalen från vardagsrummet ger möjlighet att ta vara på varm luft som produceras med braskaminen och sprider det till resten av entréplanet via FTX-systemet. Vintertid kommer luft till källaren från vardagsrummet och luften kan då vara extra värmd av braskaminen eller inte. Kommer detta system att funka tror ni? Over-kill? Vad är målet? Minska risk för mögel på vinden, möjlighet till kyla sommartid på entréplanet, snabbare temperaturändringar på entréplanet vintertid, bättre luftombyte. Tack för att du tog dig tid att läsa detta. Ja, jag är glad amatör.