0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Ja det är möjligt, Nibe kanske väljer att skicka alla dåliga invertrar till Norrbotten, och alla bra söderut, skulle iofs inte förvåna mig, södra delen av landet favoriseras ju i annat också =).Jag säger bara vad jag har för erfarenheter från arbetet som kyltekniker, och reparatör av värmepumpar. Bara i veckan har kollegan bytit 2st inverters, och igår ringde en 3:e för byte. Kanske jag hallucinerar? Visst finns de dom pumparna som går felfritt, och har gått i flera år, men i dagens läge kan inte jag rekommendera 1255 3-12 och 4-16 åt någon känner jag. Jag har själv en 1245-6, som har gått felfritt sen 2010 (förutom ett kretskort, som jag själv var orsaken till, pga kb-läcka).På 1245 har vi bytt ett par cirkpumpar. En hel del växlare kring årsm 2011(tillvår) , och någon enstaka elpatron. När jag började mecka VP för ca 2,5 år sen, så hade de problem med kvaliteten på komponenterna i invertern, så de kom en ver2, som var lika dålig, sen en till version, visst har de blivit mindre med inverterbyten, men när vi får felanmälan på just 1255, så brukar det vara inverter tyvärr, och man provar ju först byta busterkort (kommunikationskortet) men sällan det som är fel, utan när man tittar in i modul, så lyser inverterlampan ilsket rött.Jag vet inte om vi har fått dåliga serier, jag talar bara om vår vardag med värmepumpar.Nibe 1250 (första inverter bvp) var och är ett stort missfoster, visst där finns också ex som gått som tåget, men djävligt många som bytt kompressor, invertrar, moduler på löpande band, nibe har tagit på sig mycket, men kul som kund att vara försökskanin, och elda stora delar av året på el, istället för kompressrdrift.Tanken med inverters är superbra, du har en pump som täcker stora spann, men idag tycker i alla fall jag att 1255 är för känslig, men det är bara min åsikt, och den står jag för.
Ja det är möjligt, Nibe kanske väljer att skicka alla dåliga invertrar till Norrbotten, och alla bra söderut, skulle iofs inte förvåna mig, södra delen av landet favoriseras ju i annat också =).